Blogg
Russelogo — praktisk og minneverdig
«Shikkelakke, shikkelakke, show-show-show, bommelakke, bommelakke bow-bow,-bow.» Ok, ok – kamprop som dette er kanskje ikke det heiteste blant russen i 2013, men mange forbinder fortsatt våryr russ med unisone rop av denne typen. År etter år setter russen stadig nye rekorder i usivilisert oppførsel, fyll og spetakkel. Det er vel ingen grunn til å tro [...]
Logo-fontens fire oppgaver
Mange bedriftseiere håndterer valget av font som om det var en trofékone — bare der for å se vakker ut med perfekt hår og manikyr. Så er det altså at de prøver seg med å finne en font som er kul, uten å ta hensyn til egenskapene i fonten i seg selv. Det er grunn [...]
Regnbuen hører ikke hjemme i logoen!
En regnbue er et vakkert fenomen. Når lyset brytes gjennom vannet oppstår den vakre og fargerike buen, som om naturen ber om forlatelse for det foregående plaskregnet. Ikke så rart at mange mennesker elsker regnbuen. De fleste er altså enige om at regnbuer er vakre, men problemene vil tårne seg opp om du prøver å [...]
20 spørsmål før ny logo
Før du eventuelt bestemmer deg for å forære firmaet en blank og ny logo er det viktig å bidra med essensiell informasjon til den grafiske formgiveren som skal lage den nye logoen. Dette vil bidra til å lette veien til et suksessfullt prosjekt og samtidig redusere mulighetene for misforståelser mellom deg og designbyrået. Siden vårt [...]
Logoer med skjult symbolikk
Mange logoer er veldig kreative og inneholder underliggende symbolikk og innhold som ofte representerer firmaets eller foretakets verdier. La oss ta en nærmere titt på en håndfull logoer av denne typen. 1. Big Big Ten Conference er amerikas eldste sammenslutning av universitetssportslag. Siden Penn State ble med i 1990 har 11 – ikke 10 – [...]
Bruk riktig filformat for logoen
Når man spør klienten om en kopi av nåværende logo, skjer det ofte at man blir tilbudt filen i et filmformat som er uegnet eller lite ønskelig for prosjektet eller situasjonen. Dette kan sees fra begge vinkler: Noen ganger er det oppdragsgiveren som har valgt en uegnet metode for logoproduksjon. Andre ganger er det [...]
Gode logoer er fleksible
Det er mange som spør: Hva er en god logo og hva består den av? I stedet for å fokusere på hva som får en logo til å se bra ut (vi vet alle at dette er subjektivt og spørsmål om smak) er det bedre å fokusere på hva det er som får en logo [...]
Logoen gjennom historien
Hva er logoer? Hvordan skiller de seg fra ikoner? Mange ganger kan det være vanskelig å se forskjellen. Samtidig er ikke dette noe folk mister nattesøvnen over — med mindre du er dypt fokusert på studier av gamle sivilisasjoner. Selv om ordet logo kommer fra gammel gresk og kan oversettes med «ord» eller «tale» har [...]
Ni punkter for en vellykket logo
Dersom din logo oppfyller kriteriene for en god logo vil det forbedre synligheten, kredibiliteten og minneverdigheten for din virksomhet. • Konsistens i bruken av logo, slagord og materiell. Repetisjon av lignende elementer, brukt på samme eller tilsvarende måte vil hjelpe for til å huske hvem du er og hva du gjør. Catapult Advisors firmalogo blir [...]
Fargekoder i logodesign
ebaY har etterhvert en lang historie. Det amerikanske nettstedet for auksjonser og shopping kom i drift i 1995 og har vært et mekka for salgs- og kjøpelystne verden over. Absolutt alle tenkelige og utenkelige varer har blitt solgt og kjøpt gjennom dette nettstedet. Den største, altomfattende konsekvensen av ebaY er at forbrukere nå har lært [...]