Blogg
20 spørsmål før ny logo
Før du eventuelt bestemmer deg for å forære firmaet en blank og ny logo er det viktig å bidra med essensiell informasjon til den grafiske formgiveren som skal lage den nye logoen. Dette vil bidra til å lette veien til et suksessfullt prosjekt og samtidig redusere mulighetene for misforståelser mellom deg og designbyrået. Siden vårt [...]
Logoer med skjult symbolikk
Mange logoer er veldig kreative og inneholder underliggende symbolikk og innhold som ofte representerer firmaets eller foretakets verdier. La oss ta en nærmere titt på en håndfull logoer av denne typen. 1. Big Big Ten Conference er amerikas eldste sammenslutning av universitetssportslag. Siden Penn State ble med i 1990 har 11 – ikke 10 – [...]
Bruk riktig filformat for logoen
Når man spør klienten om en kopi av nåværende logo, skjer det ofte at man blir tilbudt filen i et filmformat som er uegnet eller lite ønskelig for prosjektet eller situasjonen. Dette kan sees fra begge vinkler: Noen ganger er det oppdragsgiveren som har valgt en uegnet metode for logoproduksjon. Andre ganger er det [...]
Gode logoer er fleksible
Det er mange som spør: Hva er en god logo og hva består den av? I stedet for å fokusere på hva som får en logo til å se bra ut (vi vet alle at dette er subjektivt og spørsmål om smak) er det bedre å fokusere på hva det er som får en logo [...]
Logoen gjennom historien
Hva er logoer? Hvordan skiller de seg fra ikoner? Mange ganger kan det være vanskelig å se forskjellen. Samtidig er ikke dette noe folk mister nattesøvnen over — med mindre du er dypt fokusert på studier av gamle sivilisasjoner. Selv om ordet logo kommer fra gammel gresk og kan oversettes med «ord» eller «tale» har [...]
Ni punkter for en vellykket logo
Dersom din logo oppfyller kriteriene for en god logo vil det forbedre synligheten, kredibiliteten og minneverdigheten for din virksomhet. • Konsistens i bruken av logo, slagord og materiell. Repetisjon av lignende elementer, brukt på samme eller tilsvarende måte vil hjelpe for til å huske hvem du er og hva du gjør. Catapult Advisors firmalogo blir [...]
Fargekoder i logodesign
ebaY har etterhvert en lang historie. Det amerikanske nettstedet for auksjonser og shopping kom i drift i 1995 og har vært et mekka for salgs- og kjøpelystne verden over. Absolutt alle tenkelige og utenkelige varer har blitt solgt og kjøpt gjennom dette nettstedet. Den største, altomfattende konsekvensen av ebaY er at forbrukere nå har lært [...]
Vellykket logorevisjon, del II
Som vi allerede har diskutert i første del fungerer logoen som en god ambassadør for merkevaren og er den visuelle representanten for merkevarens identitet. Vi vil nå fortsette presentasjonen av kjente logoer, og hvordan de har endret karakter over tid. Coca-Cola Historien om Coca-Cola’s logo er like lang som selskapets historie: Det hele begynte i [...]
Nok en dose logo
Fra begynnelsen av den industrielle revolusjon og etter moderniseringen av innovasjon har det pågått en konstant krig mellom ulike aktører i konkurrerende bransjer. Bruken av logo og merkenavn har vært en del av denne krigen — mange har bukket under, men en del har også vist seg sterke nok til å overleve. Moderne kunder vil [...]
Dominoeffekten av å endre logo
Det er en regnfull ettermiddag og du har laget deg en kopp te og satt opp noen dominobrikker: En etter den andre i slangeform over spisebordet. Så gir du den første brikken et lite puff, og dermed faller resten. Å endre logoen er litt som å leke med dominobrikker – så snart du starter får [...]