Fargekoder i logodesign

ebaY har etterhvert en lang historie. Det amerikanske nettstedet for auksjonser og shopping kom i drift i 1995 og har vært et mekka for salgs- og kjøpelystne verden over. Absolutt alle tenkelige og utenkelige varer har blitt solgt og kjøpt gjennom dette nettstedet. Den største, altomfattende konsekvensen av ebaY er at forbrukere nå har lært seg å sette pris på online handel.


Gjennom logoen presenterer ebaY seg selv som vennlig, åpen og tilgjengelig. Siden bokstavene overlapper hverandre, gir det et eksentrisk uttrykk. Hele syv ulike fargekombinasjoner kan sees, noe som representerer det sammensveisede brukermiljøet i på ebaY. Den store Y’en gir et litt skrudd og annerledes inntrykk og spiller på ebaY som nettstedet der utvalget er større og kanskje mer overraskende enn man hadde sett for seg.

I likhet med Google og Microsoft var også ebaY tidlig på banen. Ikke bare var det tidlig ute, men når man tar logoene fra de ulike selskapene nærmere i ettersyn, er de forbløffende like. Strukturen er annerledes, men ved nærmere ettersyn kan vi se et sekvensielt mønster av farger i alle disse logoene — nærmest identisk — bortsett fra den oransje fargen i Microsofts firmalogo. Men har noen tenkt over hvorfor fargebruken er så lik. Det er åpenbart ikke tale om ett og samme selskap. Hvis man ser på fargemønsteret i Microsofts logo har de valgt fire farger som hver og en representerer en egen produktgren. Blått står for Windows, rødt står for Office, grønt for X-box, mens gult ikke representerer noe produkt og bare fungerer som den siste ruta som til sammen utgjør vinduet.

Google oppdaterte sin siste logo i 2010 og noen ville kanskje si at fargene brukt i logoen representerer binære koder, mens andre hevder de koder primtall. Det er likevel mer nærliggende å forklare dette med bruken av primærfargene blått, rødt, gult og grønt. Når vi ser etter disse fargene, kommer vi fort til ordet GOLE, som formidler at stadig flere mål bør nås.

I ebaYs tilfelle handler det om et logodesign som fokuserer på underholdning, entusiasme og energisk appell.

Fargene forteller en egen historie:

Rødt: Viser lyse, varme og sterke følelser.
Blått: Blått innebærer følelser av ro og fred — fargen som først og fremst foretrekkes av menn.
Gult: Gult representerer munterhet og varme.
Grønt: Grønt symboliserer natur, lykke, helse, og fruktbarhet. I det 15. århundret var dette den foretrukne fargen for brylluper.
Oransje: Oransje appellerer til følelsen av oppstemthet og entusiasme

Som vi har sett litt på i denne bloggen brukes farger som virkemiddel for å gripe fatt i publikum. Grunnfargene er det mest brukte siden disse fungerer best i samspill med hverandre. Uten en fargekombinasjon, kan et firma lett bli betraktet som kjedelig, uten formål og ambisjon: En oppskrift på å feile i markedet.