Blogg
Årets logotrender
Hold det enkelt: Dette er det beste rådet, og det berører stort sett alle punkter i denne listen. En komplisert logo vil ikke bare gjøre den vanskeligere å gjenskape og vedlikeholde, men også vanskeliggjøre montering. Engasjer publikum: Logo designet bør underholde og engasjere ditt publikum. Logoendesignet bør ikke være så bokstavelig at hver bokstav er [...]
Ti klassiske håndskrevne logoer
Her følger et utvalg berømte varemerker som benytter håndskrevne logoer Davidoff logo design Logo designer: Zino Davidoff 1968-1969 Zino Davidoff ble født 11. mars 1906 i Kiev og døde o 1994, 87 år gammel Davidoff var sigarleverandør og hver eneste sigar fra selskapet bar merket med Zino’s signatur. Ford logo design Logo [...]
Ditt visuelle vokabular
Ditt visuelle vokabular er et essensielt instrument i verktøykassen for merkevarebygging. Det er sammensatt av all grafikken som supplerer din logo, og utgjør ansiktet i din forretning og merkevareidentitet. Tenk på logoen din som superhelten i din merkevare og på det visuelle vokabular som superheltens partner — Batman og Robin, for eksempel. I mange sammenhenger [...]
Veien til drømmelogoen
Din logo er mer enn en viktig del av et markedsføringsmateriell. Det er ansiktet til firmaet. Logoen gir klientene og potensielle kunder en visuell referanse i forhold til firmanavnet, som i sin tur vil gjøre det enklere å huske. Når en klient vil lage en ny logo, har de ofte de samme kommentarene i begynnelsen [...]
Tegn på at logoen trenger oppdatering
Når du etablerer en virksomhet gjøres det med utgangspunkt i håp og planer om firmaets framtid. Noen ganger er dette basert på erfaringer, men oftere blir beslutningene truffet med bakgrunn i gjetning. Når forretningsvirksomheten så er kommet i gang, vil du ofte finne ut at virksomheten ikke alltid har det innhold du hadde forventet. Akkurat [...]
Din logo: Tre elementer i harmoni
«You who are on the road Must have a code that you can live by And so become yourself Because the past is just a good bye. » Teksten ovenfor er første vers fra Crosby Stills and Nashs «Teach the children». Sangen er et lysende eksempel på bruk av harmonier. Det er fullt mulig å [...]
Logo uten navn kan gi merkevarevansker
For mange små- og mellomstore virksomheter kan det være problematisk å velge logo uten navn. Det å utforme et merkevaresymbol uten navn er en mer komplisert og kostbar prosess fordi symbolet må: Gi mer mening: Ingen tekst kan forklare hva firmaet ditt holder på med. Det er viktig at logoen forklarer forretningsvirksomheten din, og det [...]
Logodesign: Raster- eller vektorgrafikk?
Logodesign er sammensatt av en rekke definerende kriterier, fra designerens inspirasjonskilder og personlige særtrekk til logoens farge og form. Hvilke ting bør man være klar over når man utformer logoer for forskjellige medietyper? Raster- og vektorgrafikk: Disse to termene høres vanskelige ut, men er faktisk veldig enkle å forstå: Rastergrafikk består av piksler, som du [...]
Ti tips for god logodesign
1. En logo må ikke nødvendigvis være direkte knyttet til firmaets aktiviteter. En restaurant må ikke nødvendigs ha mat som et element i logoen, en tannlege trenger ikke jeksel, og en møbelbutikk må ikke alltid ha den tradisjonelle sofaen klistret under firmanavnet. Selv om alle disse elementene er relevante, er det alltid mulig å finne [...]
Hvorfor noen skiller seg fra logoen — og hvorfor det er en dårlig idé
Kan du huske hvor oppstemt du var da du utformet din første logo? Hvor vakker du syntes den var, og hvordan du ikke kunne vente på å få trykket første opplag med visittkort og endelig få vist fram kunstverket? Hvordan du beskrev subtile detaljer og bakgrunnskunnskap til din mor. Ikke minst turen til patentkontoret for [...]