Stikkord: logodesign
En reise i logoens hulrom
Det er ikke mye som slår kreativ bruk av negativt rom innenfor et logodesign. Under finner du et utvalg av internasjonale logoer som er ypperlige eksempler på kreativ bruk av negativt rom innenfor eksisterende logo. Hvis du har mye du ønsker å formidle gjennom logoen din kan det være en idé å bake inn budskapet [...]
Trender for logodesign i 2013
Hvert år tar den grafiske bransjen pulsen på trender i logodesign og nedenfor finner du eksempler på mye brukte grunnformer for logodesign i 2013. Det er ikke sikkert at du blant disse finner noe som passer akkurat til din bedrift, men der er kanskje elementer eller idéer som kan føre deg på sporet til en [...]
Ni punkter for en vellykket logo
Dersom din logo oppfyller kriteriene for en god logo vil det forbedre synligheten, kredibiliteten og minneverdigheten for din virksomhet. • Konsistens i bruken av logo, slagord og materiell. Repetisjon av lignende elementer, brukt på samme eller tilsvarende måte vil hjelpe for til å huske hvem du er og hva du gjør. Catapult Advisors firmalogo blir [...]
Fargekoder i logodesign
ebaY har etterhvert en lang historie. Det amerikanske nettstedet for auksjonser og shopping kom i drift i 1995 og har vært et mekka for salgs- og kjøpelystne verden over. Absolutt alle tenkelige og utenkelige varer har blitt solgt og kjøpt gjennom dette nettstedet. Den største, altomfattende konsekvensen av ebaY er at forbrukere nå har lært [...]
Dominoeffekten av å endre logo
Det er en regnfull ettermiddag og du har laget deg en kopp te og satt opp noen dominobrikker: En etter den andre i slangeform over spisebordet. Så gir du den første brikken et lite puff, og dermed faller resten. Å endre logoen er litt som å leke med dominobrikker – så snart du starter får [...]
Vellykket logorevisjon I
En logo representerer firmaets merkevareidentitet: Det er bildet du tilbyr som forblir plantet i minnet til forbrukere og forretningsdrivende dersom den visuelle utformingen er implementert på riktig måte. Logoen identifiserer forretningen på en enkel måte via et symbol, bilde eller forskjellige farger og nyanser. Konkurransen hardner til i markedet for diverse lett omsettbare konsumentprodukter, volumprodukter [...]
Logo uten navn kan gi merkevarevansker
For mange små- og mellomstore virksomheter kan det være problematisk å velge logo uten navn. Det å utforme et merkevaresymbol uten navn er en mer komplisert og kostbar prosess fordi symbolet må: Gi mer mening: Ingen tekst kan forklare hva firmaet ditt holder på med. Det er viktig at logoen forklarer forretningsvirksomheten din, og det [...]
Logodesign: Raster- eller vektorgrafikk?
Logodesign er sammensatt av en rekke definerende kriterier, fra designerens inspirasjonskilder og personlige særtrekk til logoens farge og form. Hvilke ting bør man være klar over når man utformer logoer for forskjellige medietyper? Raster- og vektorgrafikk: Disse to termene høres vanskelige ut, men er faktisk veldig enkle å forstå: Rastergrafikk består av piksler, som du [...]
Ti tips for god logodesign
1. En logo må ikke nødvendigvis være direkte knyttet til firmaets aktiviteter. En restaurant må ikke nødvendigs ha mat som et element i logoen, en tannlege trenger ikke jeksel, og en møbelbutikk må ikke alltid ha den tradisjonelle sofaen klistret under firmanavnet. Selv om alle disse elementene er relevante, er det alltid mulig å finne [...]
Kiss-metoden: Gjør logoen enkel
Har du noen gang sett en logo som mer enn noe annet ligner et sammensurium av streker og symboler? De ulike elementene skriker etter oppmerksomhet og logoen mangler visuelt balansepunkt. Eventuelt finnes så mange ulike lag av elementer at de ikke kan skilles fra hverandre. Oppgaven til firmaets logo er øyeblikkelig å kommunisere hva forretningen [...]