Stikkord: fontvalg
Logo-fontens fire oppgaver
Mange bedriftseiere håndterer valget av font som om det var en trofékone — bare der for å se vakker ut med perfekt hår og manikyr. Så er det altså at de prøver seg med å finne en font som er kul, uten å ta hensyn til egenskapene i fonten i seg selv. Det er grunn [...]
Vellykket logorevisjon, del II
Som vi allerede har diskutert i første del fungerer logoen som en god ambassadør for merkevaren og er den visuelle representanten for merkevarens identitet. Vi vil nå fortsette presentasjonen av kjente logoer, og hvordan de har endret karakter over tid. Coca-Cola Historien om Coca-Cola’s logo er like lang som selskapets historie: Det hele begynte i [...]
Fem prinsipper for valg av font
Uten erfaring eller forståelse for grafisk design kan det å velge font fortone seg som en mystisk prosess. Valgene ser ut til å være uendelige — fra normale, konvensjonelt utseende fonter til tegneserieaktige typer som nærmest ser ut til å leve sine egne liv. Å velge riktig font innebærer en kombinasjon av rigide regler og [...]