Vil flere designere gi bedre logo?

For mange kokker på kjøkkenet?

En av de åpenbare forskjellene mellom et online-basert grafisk foretak og et lokalt designbyrå er måten prosjektene blir angrepet på. I tradisjonelle byråer blir vanligvis en eller to designere engasjert for jobben.

Med en internettbasert logovirksomhet vil som regel flere designere være involvert i prosjektet. For det første har et internettbasert firma høyere volum enn et landbasert firma – enkelt og greit fordi de har et større publikum. Det muliggjør større stab enn deres landbaserte konkurrenter. Dessuten har disse firmaene større frihet til å arbeide oppdragsbasert og har dermed langt større fleksibilitet når det gjelder ansettelsesforhold.

Det er negative og positive sider ved begge disse byråtypene. Å arbeide med et lokalt byrå er prosjektet begrenset innenfor rammene av den kunnskapen den beskjedne staben måtte besitte, mens et internettbasert byrå vil kunne tilby et miljø med bredere tilfang av idéer, samtidig som du da må ofre noe av den personlige kontakten du vil få gjennom et lokalt byrå.

Til syvende og sist er det opp til bedriftseieren hva hun foretrekker som designprosess. Hvis hun er ute etter en stor variasjon av muligheter til lav kostnad uten et stort behov for personlige møter med designerne, vil et internettbasert byrå være den beste løsningen. Hvis prosjektet derimot har en klar lokal profil og tilknyting, som kanskje blir bedre forstått av et lokalt designbyrå, er det i noen tilfeller kanskje en bedre løsning.