Microsoft – en vri på vinduer

I løpet a selskapets 37-årige historie har Microsoft endret logo fem ganger. I de første årene ble logoen endret hyppig, men forble uendret fra 1987 til August 2012. Foran den store utrullingen av nye produkter denne høsten, inkludert Windows 8, Windows Phone 8, Surface tablet og den nye versjonen av Office, har Microsoft valgt å oppdatere logoen på ny.

Microsoft lanserte sin første logo i 1975, lenge før selskapet ble børsnotert i 1986. Den aller første logoen bar preg av tidens popkultur og fonten hadde en typisk 70-talles disko-følelse over seg: Micro plassert på toppen av Soft henspilte på Bill Gates’ og Paul Allens konsept med sammensetningen av ordene «microcomputers» og «software». Den andre logoen, med skarpe kanter og sterke diagonaler ble brukt i 1980 og 1981 og reflekterte spill-kulturen på den tiden.  Den tredje logoen, brukt fra 1982 til 1986, introduserte den stiliserte «o» — en forbindelse mellom bokstavene «f» og «t». Sammenlignet med de tidligere logoene, hadde den nye logoen en mer solid, stabil og markedsmessig følelse ved seg.

Microsofts logo består av to komponenter; symbolet bestående av fire fargede ruter eller kvadrater som hver representerer selskapets sammensatte produktportefølje, samt logoen i Segoe, som er den samme som brukes i markedskommunikasjon. Den nye logoen vil også bli brukt i TV-reklamer i den kommende tiden siden den nye produktlinjen lanseres denne høsten i en kampanje som vil strekke seg frem mot jultider. Ifølge Microsoft har de brukt Metro style som kodenavn gjennom utviklingsfasen av de forskjellige produktene.

Fra Windows 8 via Windows Phone 8 til X Box tjenester og til den nye versjonen av Office, vil vi se en felles utforming og uttrykk som bidrar til gjenkjennelse og en enhetlig opplevelse av produktene på arbeidsstasjoner, telefoner, tablet-enheter og TV. Uavhengig av om folk liker den nye logoen eller ikke, er det ventet at denne logoen i det minste vil bli brukt frem til lanseringen av Windows, hvor en ny stil kanskje vil gjøre sin entré i det Redmond-baserte selskapet. Uavhengig av om vi liker den nye logoen eller ikke sier Microsoft-representer at de ikke vil endre den nye logoen, siden representerer en ny æra for selskapet.