Banner Design Tips

Tjenester som finn.no og mittoppdrag har ført til at et økende antall bedrifter velger nå å annonsere på internett. Mange bedrifter gjør det kjapt og enkelt og tar sine «offline» annonser og bruker disse på internett. Det er ikke alltid like lønnsomt, her kommer våre beste tips for online banner annonser.

Definer formålet med Bannerannonsen

For å oppnå best mulig effekt er det allikevel lurt å definere formålet med annonsen. Du må tenke hva som er den «mest ettersøkte respons» (eller MWR) du ønsker fra din potensielle kunder. Svaret er ofte å få flere klikk/trafikk men spørsmålet er hvorfor de skal klikke seg inn på din side og hva slags tilbud du skal presentere for dem når de evt klikker seg videre til din hjemmeside. Skal du lage en skreddersydd kampanjet til din banner annonse? Dette er spørsmålet du må bestemme selv før designe din bannerannonse.

Call to “action”

Dette er den enkleste måten å øke CTR (klikkfrekvens ) av en banner. Bruk ord som «klikk her», «Meld deg på” og “bestill idag!”. Alle internett annonser har en link og hensikt er å få folk til å klikke på den og besøke nettstedet til annonsøren. Kunder derimot er ofte vant til off-line annonsering i aviser etc og man må instruere dem med “call to action”.

God tekst selger

En vellykket overskrift er 80% av suksessen, bruk minst halvparten av copywriting tid til å jobbe med overskriften. Få inspirasjon fra aviser og andre web annonser som tiltrekker din oppmerksomhet. Bruk de som en mal.

Svare ett, to eller alle spørsmålene en kunde måtte ha.

«Hva? Hvorfor? Hvordan? “whats in it for me”?.

Hvert av disse spørsmålene er like viktig. Folk vil vite hva du tilbyr, hvorfor du gjør dette, hvordan man bestiller og hvorfor de bør bry seg. Svar på disse spørsmålene og du er på god vei til suksess. Husk å hold deg til regelen om en fordel/tilbud per annonse, for mange vil bare forvirre dine kunder.

Lenke banneret til en bestemt side

Når folk klikker på din banner annonse, ønsker de å gå direkte til web-siden som har den informasjonen de ønsker. De besøkende ønsker ikke å gå til hjemmesiden din og lete etter informasjonen.

Hold meldingen kort

Enkle bannere har høyere CTR(klikkfrekvens) enn lange tekster og overfylte bannere. Hold deg til korte og konsise tekster,dette er ikke tiden for å skryte om din bedrift eller overlesse kunden med informasjon om ditt produkt. Bruk korte meldinger og øk trafikken til din webside som kan inneholder utvidet informasjon webområdet ditt for å få denne informasjonen.

Bruk leselig tekst

Siden størrelsen på de fleste vanlige bannerannonser er liten, sørg for at du bruker lesbar tekst. Man skulle tro dette er opplagt, men man ser stadig vekk annonser med dårlig lesbarhet. Verdana og Arial er svært populære web fonter fordi de er enkle å lese.
Prøv å holde seg borte fra spesielle fonter med mindre du utformer en større bannerannonse eller kampanje og selv da bør du være forsiktig. Ikke gjør prosessen vanskeligere for potensielle kunder ved å bruke vanskelig å lese skrifter.

Bruk lyse farger

Undersøkelser viser at blå, gul og grønn bannere har en høyere CTR enn svart-hvitt bannere. Test deg fram og mål resultatene via google analytics.

Animasjon

En godt designet animert banner vil trekker mer oppmerksomhet en statiske bannere. Undersøkelser viser at de kan føre til nærmere 30% høyere CTR(klikkfrekvens) enn statiske bannere.

Test dine resultater og eksperimenter med design

Lag små endringer til design og budskap for å se hva som fungerer og test dine resultater. Gratis programvare som Google Analytics vil kunne gi deg god informasjon om trafikken til nettstedet ditt og kan hjelpe deg å spore endringer og effektiviteten til dine banner annonser. De fleste som tilbyr banner annonser vil i tilegg levere detaljert statistikk om dine klikk og trafikk.

Treger du hjelp til banner design kontakt oss gjerne.