Før du eventuelt bestemmer deg for å forære firmaet en blank og ny logo er det viktig å bidra med essensiell informasjon til den grafiske formgiveren som skal lage den nye logoen. Dette vil bidra til å lette veien til et suksessfullt prosjekt og samtidig redusere mulighetene for misforståelser mellom deg og designbyrået.
Siden vårt hovedfokus er logodesign, er spørsmålene under myntet på dette. Samtidig kan mange av spørsmålene tilpasses andre former for design og kan derfor lett overføres til andre områder knyttet til trykk og webdesign.
Firma-relaterte spørsmål
1. Hvordan vil du beskrive dine tjenester og produkter?
2. Hvilke langtidsmål har du satt for bedriften?
3. Hvorfor vil du ha en ny logo og hva vil du oppnå ned endringen?
4. Hvem er dine hovedkonkurrenter?
5. Hvordan skiller du deg fra konkurrentene?
6. Hvilken alderssammensetning finnes i målgruppen?
Prosjekt-relaterte spørsmål
1. Har du et slagord? Ønsker du slagordet plassert ved siden av logoen?
2. Har du spesielle illustrasjoner i tankene for logoen?
3. Har du spesielle preferanser for farge eller allerede eksisterende firmafarger.
4. Hvilke farger er det du ikke ønsker å bruke?
5. Hvilke adjektiv er det som best beskriver logoen?
6. Hvilke følelser ønsker du at logoen skal vekke?
7. Hvordan ønsker du at firmanavnet skal skrives? Sammenhengende eller grammatikalsk riktig med mellomrom?
8. Hvilke typografiske virkemidler vil du bruker? Fet eller normal font, håndskrevet eller spesialtilpasset font?
9. Hvor skal logoen brukes?
10. Hva er logoen primære bruksområde? Dersom svaret er web, er det vanligvis slik at et horisontalt design tar seg best ut.
11. Hvilken deadline har du satt for prosjektet?
12. Hvilke økonomiske rammer er satt for prosjektet?
13. Vil du ha andre grafiske tjenester levert sammen med logoen? Eksempelvis visittkort, konvolutter, brevhoder og annet.
14. Hvilke logoer appellerer til deg og hvorfor?
Det er også en god idé å drodle litt rundt logodesign generelt og fore den grafiske formgiveren med dine egne idéer og tanker rundt dette. Den grafiske formgiveren er problemløseren og den som vil utstyre bedriften din med ny logo. Samtidig er ikke grafiske formgivere kjent for å være tankelesere: Det er derfor din plikt å bidra med så mye informasjon som mulig. På den måten kan dere dra lasset sammen og lande på en logo som treffer blink i forhold til det som er essensen av din bedrift.