En daglig dose logo

Har du noen gang tenkt over hvor mange logoer som sveiper over synsfeltet i løpet av en dag? Nei? Uansett, her er svaret: Forskning viser at vi setter til livs mer enn 300 logoer hver eneste dag. Fra morgengry til solnedgang — logoer er en naturlig bestanddel av vår hverdag. La oss gå dette pussige faktumet litt nærmere etter i sømmene.

La oss si at du våkner en morgen. Logoeksponeringen starter fra du står opp fra senga, og det finnes forskjellige logoer i soverommet som følger deg til badet og derfra til stua, via kjøkkenbordet og ut på balkongen før du endelig hopper i bilen.

I løpet av denne lille ferden vil du allerede ha blitt eksponert for et dusin logoer. I sengen – hvilket merke dynetrekk bruker du? Madrassen, teppet, gulvet er kanskje sammensatt av fliser fra flere ulike produsenter? Hvilke gardiner henger foran vinduene? Selv sengen er som oftest produsert av en fabrikk med en unik firmalogo. Og hva med tøflene som det føles så godt å stikke tærne i en kald vintermorgen? På varmere dager skrur du på luftkondisjoneringen og selv det apparatet har en iøynefallende logo klistret i sentrum av panelet. Ja, selv malingen i rommet har logo.

La oss ta en nærmere titt på badet. Fra såpen til dyprengjører – badet nærmest flommer over av ulike produkter som skriker etter oppmerksomhet. Det kan ikke hjelpes at et opphold på toalettet noen ganger minner mer om en TV-reklame, og hvem av oss har vel ikke lest produktdeklarasjonen på ulike flasker og beholdere av mer eller mindre kreativ utforming. Selv når vi oppholder oss i stua blir vi nødt til å forholde oss til ulike produktmerker. Fra belysning til tepper. Alt er utstyrt med produsentens unike logo. Ikke alltid like lett å få øye på, men som regel er den der. Hvem vil vel gi fra seg muligheten til gratis reklame og produkteksponering i millioner av hjem? Fra kjøkken til spiskammers – du finner merker og logoer på alle nivåer.

Har du noen ganger tenkt over hvordan hvert eneste produktmerke har sin egen logo når du går inn i dagligvareforretningen, og hvor raskt du kan lære produktet å kjenne bare ved å ta en titt på varedeklarasjonen. Det er to hovedgrunner til dette

  • En merkevare trenger en logo fordi det er dets identitet. Det er logoen som holder produktet i live, og selv etter tiår i hyllene gjenkjenner kundene raskt produktet med dets unike logo.
  • Det finnes svært mange merker, kanskje millioner. Det er umulig for mennesker å huske alle, men det finnes noen få enkelte merker som stikker seg ut og som har slått rot i den kollektive hukommelsen. Hva er det som gir noen merkevarer fortrinn? Er det merket, slagordet eller logoen?

Svaret er at det er logoen som gjør deg i stand til å huske produktet. Uansett hva du ser eller søker etter — det er den unike formen på logoen, fargesammensetningen, kurvene, og overlappende sirkler, som setter deg i stand til å skille et produkt fra et annet.

La oss si at du har laget en handleliste og er på vei til dagligvarebutikken eller supermarkedet. Når du kommer inn i butikken, blir du bombardert av merkevarer og logoer, men du vil bare velge mellom de merkene du har på listen. Noen logoer vil gi positive assosiasjoner, mens andre kanskje vil gi deg en mer ubehagelig følelse. Alt handler om tidligere opplevelser, men det er ingen grunn til å dvele ved det her.

Noen merker som Coca-Cola, Pepsi, P&G, Unilever, Toyota, Honda, Ford, IBM, og Apple vil alltid være logoer som er fellesnevnere i vår visuelle hverdag.