Uvanlig logo som fungerer

Av og til kan en ny logo virke veldig rar og uvanlig. Samtidig viser det seg at vi blir vant til slike logoer også med tiden. Dersom firmaet lykkes med logoen kan de bidra til å skape en helt ny trend. Det finnes mange firmaer som har uvanlige og rare logoer. Samtidig tenker vi ikke over det på samme måte ettersom vi er vant til disse logoene. Dersom du forsøker å se logoen uten å tenke på bakgrunnen og produktene vil du raskt inne at mange ville blitt veldig rare.

Trenger du hjelp med å designe en logo eller forbedre den du har? Kontakt oss gjerne i dag eller sjekk ut vårt utvalg på hjemmesiden.

Nedenfor er noen eksempler av kjente logoer som fungerer til tross for at de er både uvanlige og rare.

Apple – en uvanlig logo

Det å ha et eple som logo til et elektronisk firma er noe som mange i utgangspunktet vil syntes er rart. Hva har et eple å gjøre med datamaskiner? Hvorfor skal det i tillegg være et bitemerke i eplet? Dette kan virke veldig rart, men forklaringen løser det hele.

Når man tok frem Apple sin logo så det nesten ut som et kirsebær. For å poengtere at det var et eple ble det lagt til et bitemerke. Dette er en logo som i utgangspunktet kan virke ganske merkelig, men den har fungert utmerket for Apple.

Nå ser det ikke lenger ut som et kirsebær!

I love NY

Du har helt sikkert sett denne logoen. Kanskje du til og med har eid en genser eller t-skjorte med denne logoen på. I love NY der love er byttet ut med et hjerte er et ikon.

Dette er en såkalt Rebus logo. Hjertet står som et symbol for ordet kjærlighet, mens New York blir forkortet til NY. Logoen blir tatt i bruk for å dra turister til New York men har også blitt brukt i mange ulike sammenhenger de siste årene.

Ser du de kjente svenske logoen i bakgrunnen?

Londons symfoniorkester

Londons symfoniorkester har en logo som er mildt sagt merkelig. Den består av initialen i orkesterets navn, LSO. Med en eneste flytende linje har ma satt sammen disse initialene slik at det nesten ikke er mulig å lese hva som står. Du får studere dette en stund for å finne ut hvilke bokstaver som står der. Dette er en metode som i dette tilfellet har fungert bra. Logoen er både bokstaver og flytende symbol som fungerer som et bilde i seg selv.

Mercedes stjerne

Bilselskapets logo er kjent over hele verden. Den kan stå for seg selv uten navnet på bilen og alle vet uansett hvilket selskap den representerer. Logoen tilhører noen av de mest kjente logoene i verden. Med andre ord har Mercedes lykkes å skape vellykket logo ut fra et utgangspunkt som kan virke rart for de fleste. Hva er sammenhengen med en stjerne og en bil?

Tanken med stjernen var ikke kastestjerner. Den assosiasjonen kom senere da to barn begynte å forbinde symbolet fra biler og leke på denne måten. Triangelstjernen skal vise at merket dominerer på land, i luften og til sjøs. Det er ikke direkte det man tenker på når man ser stjernen, men i dette tilfellet tenker man hvertfall på Mercedes når man ser disse stjernene..

Mazettis øyne

Øyekaken har et unikt symbol som består av to øyne og som virkelig går under kategorien uvanlig logo. Dette kan virke merkelig for mange, men det hele har opprinnelse fra klagene som kom inn på starten av kakao karrieren. Folk klagde på at kakaoen hadde mistet sin kvalitet. Dette ble begrunnet med at det kom klumper som sank i bunnen av koppen når man skulle lage sjokoladedrikk. Det viste seg at det hadde blitt blandet jord i sjokoladen hos leverandørene som solgte den.

Mazetti skal ha skapt logoen for å vise leverandørene at de blir overvåket. I forbindelse med dette har Mazetti også gjort en reklamefilm som du kan se på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=fsjZ3-MKslcMazetti