Hva skaper den perfekte logo? 

På utkikk etter den perfekte logo? Når man går ute på gaten, setter seg ned på en cafe på flyplassen eller leser en artikkel i en avis vil man hele tiden gjenkjenne logoer. Kanskje er det flyselskapets logo du ubevisst legger merke til, mens du går bortover gaten på flyplassen? Eller McDonalds sin store M med røde og gule farger som øynene leter etter når du får lyst på en burger? Hvordan har for eksempel McDonalds klart å skape en logo som er så verdenskjent at folk over hele verden forbinder den med mat? 

Sjekk ut vårt tilbud på logo pakker her

Det er som regel mange ulike personer involvert når selskaper skal skape, endre eller forbedre en logo som skal fange oppmerksomhet. Det kan være vanskelig å vite hva som representerer selskapet på best mulig måte samtidig som det skal være gjenkjennelig for potensielle kunder. Vi har lang erfaring i bransjen og ønsker sammen med våre kunder å skape og forbedre logoer som bidrar til økt synlighet. Nedenfor finner du en liste over ulike ting som kan bidra til å skape den perfekte logoen. 

Det enkle er ofte det beste

Det er vitenskapelig bevist at for eksempel for mye tekst på et bilde eller en logo bidrar til at folk ikke får med seg hva som faktisk står. Dette er det siste man ønsker at skal skje. Derfor er det lurt å tenke enkelt når man skal skape en gjenkjennelig logo og ikke minst den perfekte logo. Samtidig som det skal være enkelt må det også være gjennomtenkt. En dyktig logo designer kan sine effekter, men forstår at det ikke alltid egner seg med skygger, kule detaljer og effekter med mer. 

logo

Den perfekte logo skal være: 

  • Lett å forstå – budskapet skal være tydelig og gjenkjennelig 
  • Tiltrekkende for øyet
  • Bestå av farger som er synlige, men den er ikke for «rotete»
  • Passende i mange ulike anledninger
  • Tiltalende og vekke oppmerksomhet
  • Lett å huske – den skiller seg ut i mengden

Det er ingen tvil om at disse punktene kan være både krevende og komplisert å balansere. Men fortvil ikke – vi er her for å hjelpe deg og vi har lang erfaring innen design av logo. 

Et budskap som formidles på riktig måte

Logoen skal formidle et budskap og dette må representere selskapet på riktig måte. Budskapet skal være tydelig og trenger ikke nødvendigvis skrives med ord. Det kan for eksempel være ett grafisk bilde med linjer, kontraster og farger. Uavhengig av hva du ønsker i din logo er det viktig at du tenker gjennom budskapet og hva det skal symbolisere. På denne måten blir det enklere for designeren å skape en logo som på best mulig måte representerer ditt firma.

Tenk utenfor boksen 

Det er viktig å være litt uredd i prosessen og ikke tenke for mye over at man skal holde seg innenfor alt som er korrekt når man lager en logo. Kreativitet er noe som bidrar til at din perfekte logo skiller seg ut fra mengden. Dette kan bidra til at nettopp din logo blir vinneren – som mange vil anse McDonalds og Google logoen. Det er jo faktisk de logoene som er litt annerledes man faktisk husker. Dette bidrar til at man tar en ekstra titt på logoen før man går forbi. 

Det er ulike tanker som inngår i ordet kreativitet og dette er noe å ha i bakhodet. En designer kan ha en helt annen oppfatning av hva en kreativ logo innebærer enn det du har. Derfor er det viktig å ha en god dialog og retningslinjer som gjør det enklere for begge parter å forstå hverandre. Hos oss kan du være sikker på at du er i trygge hender når det gjelder å bli forstått. Våre designere strekker seg alltid langt for å imøtekomme våre kunder, der første prioritet er å gjøre kunden fornøyd. 

Inspirasjon er viktig 

Det kan være en god ide å sjekke ut markedet og se hva slags andre logoer som finnes. Kanskje har du noen favoritter som du virkelig liker eller blir inspirert av? Det er en god ide å legge ved noen eksempler på hva du liker eller ser for deg når du bestiller logo hos oss eller andre. Samtidig er det viktig å skille mellom det å være inspirert og det å kopiere. Det sistnevnte er noe du ikke trenger tenke over hos oss. Vi ønsker å skape en unik logo for ditt firma som på ingen måte er et plagiat av noe annet. Samtidig tar vi mer enn gjerne hensyn til eksempler og inspirasjon du legger ved fra andre selskaper. Hos oss blir du garantert fornøyd med resultatet. 

Det er smart å se på andre logoer for å hente inspirasjon og sammenligne hva som passer best for ditt firma. Samtidig er det viktig at man ikke blir for inspirert av en annen logo slik at man kan anklages for plagiering. Med andre ord – se gjerne på konkurrentenes logo og utforming, men skap din egen unike logo for ditt firma. Fortvil ikke – vi hjelper deg gjerne og har lang erfaring i bransjen. 

Bestill logo hos oss i dag.