Hva kan vi lære av kjente logoer?

Du forventer deg kanskje ikke å få en logo som gir samme effekt som store firmaers kjente logoer – hvertfall ikke med en gang. Det er selvsagt slik at logoens popularitet henger sammen med tjeneste eller produktet den symboliserer. Samtidig kan vi lære oss viktige ting fra kjente logoer som kan være lurt å huske på når man skaper egen firmalogo.

Trenger du firmalogo? Vi har lang erfaring innen grafisk design og hjelper deg gjerne med å skape den perfekte firmalogo for ditt selskap. Sjekk gjerne ut vår hjemmeside for inspirasjon og bestilling.

La oss se nærmere på hva som går igjen hos kjente, suksessfulle logoer. Disse logoene er så kjente at symbolet kan stå alene uten firmanavn eller annen beskrivelse.

Kjente logoer er for det meste enkle

En god regel er at kjente logoer som regel ikke er kompliserte. De har en enkelhet som grenser til genialitet. Tar man for eksempel Nike symbolet så symboliserer dette fart, mykhet og mer i en liten form. I dag kan dette symbolet stå uten Nike og alle vet fremdeles hva det handler om.

En dypere mening

Det er som oftest en dypere mening bak kjente logoer. Dette har sammenheng med at logoene er gjennomtenkte for å gi best mulig effekt. For eksempel FedEx sin logo består av en pil som er bundet inn i ordet. Denne pilen symboliserer fart og skal vise til at pakker og brev kommer raskt frem hos dem.

Mulighet til flere ulike farger

Det kan være lurt å jobbe med en firmalogo som man kan presentere i ulike farger. Det kan bli vanskelig om det inkluderes for mange farger i designet fra start. Blant kjente kleskjeder sine logoer kan vi se at man ofte jobber på denne måten. Logoen trykkes på klær i ulike farger uten at man mister fokus.

Det er ikke alltid lurt å bytte design

Vi bør også tenke over at mange kjente logoer ikke forandres. Ser man for eksempel på Coca Cola og Disney er dette klassiske logoer som i dag ser ut som de alltid har gjort. Dette har sammenheng med at de fra start har satset på tidløshet. Logoen forblir den samme år etter år og det gir fremdeles positive resultater.

Et firma som har eksistert i flere generasjoner kan ha mye å tjene på å ikke bytte logo. Det går alltid å oppdatere en logo ved å endre farger eller legge til små detaljer som får den til å se mer moderne ut. Samtidig lærer vi av kjente logoer at det finnes en rekke fordeler ved å holde fast på samme grunnstruktur.