Hva er en logo?

Hva er egentlig en logo? Når man utvikler en virksomhet er det viktig å velge riktig design for firmaets markedsføring. Da er en gjennomtenkt og velutviklet logo viktig ettersom den er firmaets ansikt utad. Har man ikke tenkt nøye gjennom disse punktene og logoen allerede er i bruk? Fortvil ikke – det er aldri for sent å oppdatere eller endre på en logo og vi hjelper deg gjerne. Se mer på Logokompaniet.no og sjekk ut våre tilbud.

Hva er egentlig en logo? En vanlig definisjon av ordet er et trykk som har et ord eller en bokstav som kan trykkes på papir og anvendes digitalt. Nedenfor blir du introdusert for designspråket. Dette kan være nyttig når man bestiller logo og skal kommunisere med designere for å forhindre misforståelser. 

LOGO

En logo er helt enkelt et design som et firma, merke eller individ velger for å representere noe. Ordet logo setter ingen grenser for hvordan designet skal se ut. Samtidig er det viktig at designet er relevant og gjenspeiler virksomheten eller produktet på riktig måte. 

En logo kan skapes på ulike måter og på denne måten ha ulike ingredienser. Den kan ha ord, bokstaver eller kun bestå av et bilde på et produkt eller en tjeneste. Om den brukes digitalt kan den også inkludere effekter som bevegelse, animasjoner eller annet som ofte bidrar til at den blir mer interessant. 

LOGOTYPE

Når man snakker om en logotype handler det om et ord eller en bokstav som har blitt stylet for å bli en logo. Det finnes flere fordeler med logotyper. Det kan blant annet sette sammen bedriftens navn med en visuell identitet. 

Logotyper er ofte startpunktet for nye firmaer, men kan oppleves som mindre kreativt. Spesielt for den som skal designe firmaets grafiske profil. Det er ikke alltid lett å gi en følelse eller inntrykk av hva firmaet handler om med kun en bokstav. Dette er spesielt utfordrende når navnet på firmaet ikke er så avslørende.

Logotyper sees ofte på som litt konservative. Derfor blir det ofte brukt i bransjer innen finans og juss. En ren logotype gir ikke mange muligheter for kreativitet og eksempler på slike rene logoer er Facebook, Android og Adobe. 

EN KOMBINASJON GIR DEN BESTE EFFEKTEN

Når man skal lage en kreativ logo som gir litt mer enn kun navnet på firmaet kan det være smart å kombinere logotypen med en friere logo. Dette er noe som mange kjente selskaper har gjort med deres logoer. Tar man for eksempel Pepsi er dette en logotype for navnet som i tillegg har en fargeglad sirkel som kombineres rundt navnet. 

hva-er-en-logo