Vi gir deg tipsene for firmalogoen

Det er ofte mye man må tenke på når man skal lage den perfekte firmalogoen på første forsøk. Heldigvis slipper du selv å lage firmalogoen, men det kan være lurt å gjøre seg opp noen tanker på forhånd før man legger inn en bestilling hos et grafisk design selskap. Nedenfor får du noen raske tips til hvordan du kan gjøre bestillingsprosessen så enkel og rask som mulig, men med fokus på et resultat som virkelig faller i smak

Sjekk ut vårt store utvalg innen firmalogo og grafisk design og bestill på vår hjemmeside i dag. På Trustpilot kan du også sjekke ut hva våre kunder skriver om oss og vårt arbeid.

En logo som representerer selskapet 

Mange tenker at logoen må beskrive nøyaktig hva selskapet gjør, men dette er ikke tilfellet. En firmalogo trenger ikke beskrive nøyaktig hva firmaet arbeider med. For eksempel må ikke en logo innen restaurantbransjen inneholde mat eller bestikk i selve logoen. Det finnes mange store firmaer som har en gjennomtenkt og velutviklet logo som representerer deres selskap uten at det viser hva arbeidet går ut på. Ser man for eksempel på Mercedes eller flyselskaper som SAS og Norwegian så har ingen av disse selskapene verken bil eller fly i sin logo. 

På den andre siden har de få bokstaver og gjerne farger som gjenspeiler selskapet. Samtidig er det lurt å ha i bakhodet at dette er selskaper som har eksistert en stund og etablert seg i markedet. Derfor vil mange automatisk koble logoen til selskapet når det ser den. Allikevel er ikke dette et utenkelig mål. Vi arbeider kontinuerlig for å skape og utvikle logoer for våre kunder som er unike og faller i smak hos både selskapet og kundene. 

Logo med eller uten symbol

Når det gjelder utvalg av logo finnes det et uendelig antall. Både med og uten symbol i logoen og det ene er ikke nødvendigvis bedre enn det andre. Selskaper satser på ulike ting og noen velger å satse på skrifttype fremfor symbol eller motsatt. For å finne frem til hva som er riktig valg for din bedrift kan det være en god ide for våre designere å vite litt mer om hva selskapet innebærer. Når vi vet mer om din bedrift blir det også enklere å ta grafiske valg ut fra hvordan selskapet kan bli representert på beste måte. Det viktigste er at man finner det som passer best for nettopp ditt firma – vi på Logokompaniet hjelper deg gjerne. 

Eksempel på firmalogo til selskapet Nike

Deadline på firmalogoen

Det å utvikle eller forbedre firmalogoen er noe som ofte mange har ulike meninger om. Både når det gjelder, pris men også type skrift, farger, størrelse, symbol, budskap osv. Derfor kan det være lurt å sette en deadline for når logoen faktisk skal være klar. På den måten unngår man at en ny eller forbedret utgave av den allerede eksisterende logoen vil ta flere måneder eller år. Samtidig bør man ikke ha en forhasted deadline og det er viktig å tenke nøye gjennom ting ettersom det endelige resultatet har stor betydning for selskapet. Logoen er på mange måter selskapets ansikt utad og kan gi stor betydning for markedsføringen. Derfor er det bedre å ta seg god tid og ikke ta forhastede beslutninger slik at produktet blir halvferdig. 

Kan man gå utenfor rammene? 

Det å forbedre eller skape en logo er kreativt arbeid. Den type arbeid har ofte en tendens til å bli noe man ikke først hadde tenkt. Allikevel er det viktig å holde seg innenfor rammene til en viss grad. Dersom du for eksempel designer en logo for et advokatfirma, bør ikke logoen være for leken og kreativ. Det er viktig at man til enhver tid utvikler en logo som er tilpasset det firmaet den skal representere. Samtidig er det viktig å skape en logo som skiller seg ut og er unik. Det er ofte slike logoer som virkelig blir lagt merke til og husket. Det er nettopp dette man ønsker når man legger ned tid, energi og penger på utviklingen av grafisk design. Hos oss har vi lang erfaring når det gjelder utvikling av firmalogo. Du kan derfor være sikker på at du er i trygge hender hos våre designere.