Stikkord: firmalogo
Ditt visuelle vokabular
Ditt visuelle vokabular er et essensielt instrument i verktøykassen for merkevarebygging. Det er sammensatt av all grafikken som supplerer din logo, og utgjør ansiktet i din forretning og merkevareidentitet. Tenk på logoen din som superhelten i din merkevare og på det visuelle vokabular som superheltens partner — Batman og Robin, for eksempel. I mange sammenhenger [...]
Din logo: Tre elementer i harmoni
«You who are on the road Must have a code that you can live by And so become yourself Because the past is just a good bye. » Teksten ovenfor er første vers fra Crosby Stills and Nashs «Teach the children». Sangen er et lysende eksempel på bruk av harmonier. Det er fullt mulig å [...]
Logo uten navn kan gi merkevarevansker
For mange små- og mellomstore virksomheter kan det være problematisk å velge logo uten navn. Det å utforme et merkevaresymbol uten navn er en mer komplisert og kostbar prosess fordi symbolet må: Gi mer mening: Ingen tekst kan forklare hva firmaet ditt holder på med. Det er viktig at logoen forklarer forretningsvirksomheten din, og det [...]
Ti tips for god logodesign
1. En logo må ikke nødvendigvis være direkte knyttet til firmaets aktiviteter. En restaurant må ikke nødvendigs ha mat som et element i logoen, en tannlege trenger ikke jeksel, og en møbelbutikk må ikke alltid ha den tradisjonelle sofaen klistret under firmanavnet. Selv om alle disse elementene er relevante, er det alltid mulig å finne [...]
Hvorfor noen skiller seg fra logoen — og hvorfor det er en dårlig idé
Kan du huske hvor oppstemt du var da du utformet din første logo? Hvor vakker du syntes den var, og hvordan du ikke kunne vente på å få trykket første opplag med visittkort og endelig få vist fram kunstverket? Hvordan du beskrev subtile detaljer og bakgrunnskunnskap til din mor. Ikke minst turen til patentkontoret for [...]
Kiss-metoden: Gjør logoen enkel
Har du noen gang sett en logo som mer enn noe annet ligner et sammensurium av streker og symboler? De ulike elementene skriker etter oppmerksomhet og logoen mangler visuelt balansepunkt. Eventuelt finnes så mange ulike lag av elementer at de ikke kan skilles fra hverandre. Oppgaven til firmaets logo er øyeblikkelig å kommunisere hva forretningen [...]
Manglende logo kan torpedere firmaet
Mangel på kunder eller kapital kan ofte være grunnen til at noen virksomheter velger å utforme egen logo og markedsmateriell i påvente av salg eller bedre tider. Dessverre vil en slik beslutning ofte føre til at de første kritiske kundene blir vanskeligere å nå eller i verste fall at virksomheten mislykkes fullstendig. Mange gründere velger [...]
Logokompaniet lanserer logoskolen
Vi har gleden av å fortelle deg at vi nå har lansert logoskolen, dette blir en komplett guide til deg som er på utkikk etter en ny logo eller en modernisering av din eksisterende logodesign. Her finner du nyttige tips som for eksempel hvordan man skal velge farger til din logo, en forklaring av ord [...]