Globaliseringen banker på døra — også i forhold til logo- og designprodukter. Det er typisk norsk å være god, formante tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland i sin tid. Norske designere er gode, men det ligger ingen naturlov i at det de tilbyr er av bedre kvalitet enn det designere internasjonalt kan by på.
Norske logodesignere har jevnt over lagt seg på et prisnivå som ikke samsvarer med konkurransesituasjonen ute. For små- og mellomstore bedrifter er det derfor vanskelig å kunne kjøpe design eller logotjenester uten å måtte tømme klientkontoen for midler.
Et enkeltmannsforetak med behov for logo har ikke bruk for den samme grundige flertrinnsprosessen som et multinasjonalt selskap i samme situasjon ville benytte seg av. Små bedrifter tilbyr som regel velkjente og konkrete tjenester som ikke har det samme behovet for abstraksjon eller unik identitet i forhold til visuell markedsføring. Det er først og fremst for disse aktørene Logokompaniet kan utføre en viktig jobb.
Randi Hobøl i designernes bransjeorganisasjon Grafill har stått i fremste rekke for kritikken mot Logokompaniet. Til Aftenposten sa hun at Logokompaniet ikke kan tilby god design og viser blant annet til at kunder ikke vet hva de får ved å kjøpe designtjenester fra Logokompaniet. Stikk i strid med hva Hobøl hevder er kundeprosessen med Logokompaniet mer transparent enn det et vanlig designbyrå vil kunne tilby. Ikke bare kan kunden velge og vrake blant utkast til logo, men forskjellige designere sikrer også kreative variasjonsmuligheter som ikke nødvendigvis vil kunne tilbys fra typiske norske aktører.
Hobøl var ikke alene om kritikken mot Logokompaniet: I kommentarfeltet under Aftenpostens artikkel var det høy temperatur i de første dagene etter publisering: « Slike tjenester er notorisk kjent for å ikke respektere opphavsrett. Noen raske Google-søk vil nok vise deg mange triste historier om selskaper som har gått til grunne etter søksmål fordi logoen deres helt eller delvis er stjålet fra andre selskaps intellektuelle eiendom.», skrev én anonym kommentator. Andre, blant dem medielærer Kåre Nilsen, var langt mer positive: « Jeg så gjennom designgalleriet til Logokompaniet og kan ikke se at disse arbeidene er av dårlig kvalitet. Når norske designfirma beklager seg og skriker om manglende profesjonalitet, snakker de for sin egen syke mor og ikke om kvaliteten på Logokompaniets leverte arbeider.»
Logokompaniet har både motstandere og tilhengere innen norsk designbransje. Det er likevel hevet over enhver tvil at variasjonen, kreativiteten og ikke minst prisnivået på firmaets tjenester kan hamle opp med de aller fleste. For små og mellomstore bedrifter er det nettopp det som teller. Beviset på det ligger allerede i Logokompaniets kundeportefølje, som viser stabil vekst gjennom firmaets første driftsår.