Logoer er visuelle. En god designer har en fullstendig forståelse av alle fasetter av visuell appell. En kritisk del av logodesign er form. Forstår du hvilken form som fungerer best for logoen din? Det er viktig å ta hensyn til form i utformingen av en vellykket logo. Har du en logo. Er du sikker på at du har valgt riktig form for å formidle logoen. Hvis du ikke har en logo, vet du hvilken form du bør velge og hvorfor?
Tilpassede geometriske figurer kan i enkelte situasjoner bli høyt verdsatt, men hvis ikke arbeidet gjennomføres på riktig måte, løper du risikoen å lage et høyst forglemmelig design. På sett og vis kan det gi mening å bruke improviserte figurer. De som ganske enkelt godtar alle former, har ingen forståelse for psykologien i metoden.
Tre typer former:
Kvadratiske logoer
Et kvadratisk utformet logodesign er enkelt å tilpasse, ville være det beste alternativet sett fra en typograf: Det vil ikke være problemer i forhold til posisjonering av annonsen: Den kan passe inn i en slank kolonne så vel som i et hjørne — det handler bare om å bruke riktig størrelse.
Sirkulære logoer
En sirkulær logo er også svært enkel å tilpasse. Ved å endre størrelsen kan man enkelt møte behovet for publisitet. En sirkel kan plasseres i midten av et rektangel. Fleksibiliteten i denne løsningen har gjort den svært populær.
Rektangulære logoer
En rektangulær logo bør brukes med forsiktighet. Et rektangulært logodesign tar mer plass og du kan også ende opp med å bruke ekstra plass når du skal annonsere i publikasjoner, i pressemeldinger og andre sammenhenger.
Det kan være lett å miste noe av gangsynet når man jobber med et logoprosjekt. Drevne logodesignere, på den annen side, forstår at riktig valg av form kan være selve nøkkelen til suksess. Du bør føle deg sikker på at logodesignet sender det riktige budskapet, og for å nå det målet er det viktig at logoen har riktig form og struktur.