- Hold det enkelt: Dette er det beste rådet, og det berører stort sett alle punkter i denne listen. En komplisert logo vil ikke bare gjøre den vanskeligere å gjenskape og vedlikeholde, men også vanskeliggjøre montering.
- Engasjer publikum: Logo designet bør underholde og engasjere ditt publikum. Logoendesignet bør ikke være så bokstavelig at hver bokstav er stavet. Gi heller muligheten for tolkning og gi publikum friheten til selv å finne betydningen og intensjonen bak logodesignet.
- Lang levetid – tro på framtiden: Levetid og kvalitet på logoen er noe man må ta i betraktning. Det er urealistisk å kunne spå inn i fremtiden, men det er likevel nyttig å kunne forestille seg forretningen 10-15 år frem i tid, og spekulere i hvilke produkter og tjenester du vil tilby, hvis noen overhodet.
- Vektorgrafikk er bedre: Selv om det er fristende å bruke detaljerte illustrasjoner er muligheten stor for at det ikke vil hjelpe deg stort. Rene, klare linjer med begrenset fargebruk er nesten alltid mer effektivt enn en detaljert illustrasjon.
- Tilpasningsdyktighet – vær forberedt på forandring: Logoen din burde være fleksibel nok til å kunne akklimatiseres til enhver forretningssituasjon. Hvis logoen er for bokstavelig kan du få problemer med å nå forskjellige markeder.
- Gjør logoen minneverdig: En stor logo vil brenne seg inn i underbevisstheten, men størrelse alene er ikke nok: Designet trenger også enkle linjer og å være enkel å huske.
- Relevans – ikke glem produkter og tjenester: En minneverdig logo er stor, men bør også få kunden til å tenke i retning av produkter og tjenester du tilbyr. Du bør sjekke at logoen relaterer til din forretning i form eller mønster.
- Gjør kloke fargevalg: Farger kan påvirke følelser hos publikum. Tolkning kan variere med alder, kjønn, og kulturell bakgrunn, så farge bør velges med tanke på din målgruppe.
- Vær nyskapende og unik: Dette burde være en selvfølgelighet: Du bør være trygg på at firmaet lett kan gjenkjennes og skilles fra konkurrentene. Gjør grundige undersøkelser før du setter i gang design-prosessen.
- Allsidighet gir utbytte: En av de mest viktige egenskaper ved god logodesign er allsidighet og fleksibilitet. Du ønsker å skape en forutsigbar gjenkjennelighet i for alt forretningsmateriell, inkludert brevhoder, visittkort design, produktlinjer og på internett.