Din logo er mer enn en viktig del av et markedsføringsmateriell. Det er ansiktet til firmaet. Logoen gir klientene og potensielle kunder en visuell referanse i forhold til firmanavnet, som i sin tur vil gjøre det enklere å huske.
Når en klient vil lage en ny logo, har de ofte de samme kommentarene i begynnelsen av prosjektet: «Jeg vet hva jeg vil ha, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det». «Jeg vet hva min logo ser ut som, men jeg er ikke grafisk formgiver og kan ikke tegne det. Jeg vil at du skal tegne inntil det blir riktig, slik jeg hadde tenkt meg det». Eller enda mer vagt: «Jeg vil kjenne igjen logoen min når jeg ser den».
Mange av disse utsagnene komme fra klienter som har arbeidet med andre designere, men som ikke har blitt geleidet gjennom en korrekt designprosess. De ser ut til å være avhengig av designerens tankelesende egenskaper, som ofte ikke er de aller beste… En designer spår ikke i Tarot-kort eller kaffegrut. Det finnes likevel noen logiske skritt å ta for å forsikre seg om at logoen virkelig blir unik og bare din.
Er det vanskelig for deg å komme frem til det tenkte resultatet?
Hvis du arbeider med en designer på jakt etter den riktige logoen, men ikke får forelagt annet enn halvhjertede skisser, er det likevel ingen grunn til å fortvile. Det er mulig å unngå dette ved å ta noen enkle forholdsregler.
- Gjør deg kjent med designerens arbeid. Ta en titt på porteføljen og føl på om arbeidet har relevans eller appell i forhold til hva du ser etter. Hvis du har problemer med å få levert gode resultater fra designeren bør du forsikre deg om at arbeidet faktisk er skapt av ham og ikke en underleverandør av et eller annet slag. La de også få vite hvilke spesifikke arbeidsprøver du likte. En designer har ofte flere ulike stilarter og tilnærmingsmåter i porteføljen, så det er viktig at du definerer hvilke du liker og hvorfor.
- Gi eksempler på andre logoer du liker. På denne måten vil designeren være i stand til å orientere seg i retning av din smak, i stedet for å måtte gjette seg til det. Eksempellogoer trenger ikke nødvendigvis komme fra konkurrenter i din industri. De er ment til hjelp for designeren som en målestokk på din personlige smak. Velg logoer som du liker uavhengig av firma eller produkt.
- Definer forretningen. Altfor ofte gir klienten bare en flik av nødvendige opplysninger til designeren, for eksempel bare firmanavn, samt produkter og tjenester. Med det alene forventer de at designeren skal kunne utrette mirakler. Hvis du deler så lite informasjon er det urealistisk å forvente at designeren skal kunne forstå hva firmaet handler om og oversette dette til en unik logo. Fortell designeren om firmaets målsetting, hva som begeistrer deg ved det og hvordan du vil at klientene skal se deg. Gi fyldig informasjon om dine klienter – hvem de er, hva de trenger og om deres utfordringer. Med denne informasjonen vil designeren langt bedre være i stand til å skape en logo som nøyaktig kommuniserer essensen i din forretning til klienter og potensielle kunder.
- Gi detaljert tilbakemelding. I stedet for å si: «Jeg liker den ikke» om designerens forslag, er det bedre å gå inn i en dialog om mulighetene som ligger i det leverte arbeidet. Ikke avvis alt bare fordi det ikke er perfekt ved første korsvei. Riktig resultat avhenger av et par forsøk. Fokuser på de positive aspektene ved konseptene som er tilbud, i stedet for bare på det negative. Se om det er noe ved logoen som appellerer til deg.
- Del opp design-prosessen Se på elementene av logoen separat. Noen ganger ser ikke logoen riktig ut fordi den mangler riktig farge eller fordi det er brukt feilt font for firmanavnet. Se først på logoikonet og deretter på fonten. Velg farge til slutt slik at det ikke distraherer deg i forhold til logoens form.
- Logoen skal appellere til dine beste klienter – ikke bare til deg: I stedet for å fokusere på om du liker logoen eller ikke, vis den til noen venner og sår hva de synes. Noen ganger er det bedre å ha en logo som klientene liker snarere enn egen smak, fordi det er logoens oppgave å hjelpe dem til å se din personlighet og huske firmaet, ikke å gjøre deg stolt. Spør klientene om de liker logoen. Husk at hver enkelt klient har sine smakspreferanser. Legg derfor mest vekt på tilbakemeldinger fra de du ser som de viktigste kundene. Respekter deres smak.
- Spør designeren hva du skal gjøre i slike situasjoner. Dette rådet er nyttig for å komme forbi den forberedende fasen av prosjektet og inn i klientens hode. Andre designere kan ha andre metoder for å omgå problemer og skape logoen akkurat som du har sett den for deg. Spør designeren om å innvie deg i hans prosess.
Stegene ovenfor skulle hjelpe deg nærmere en logo for ditt firma og unngå stillstand og frustrasjon. Selv om ikke enhver logodesigner har evner som Snåsamannen er det verdt å gå gjennom prosessen for å skape en best mulig logo for din bedrift.