1. En logo må ikke nødvendigvis være direkte knyttet til firmaets aktiviteter.
En restaurant må ikke nødvendigs ha mat som et element i logoen, en tannlege trenger ikke jeksel, og en møbelbutikk må ikke alltid ha den tradisjonelle sofaen klistret under firmanavnet. Selv om alle disse elementene er relevante, er det alltid mulig å finne bedre alternativer.
Mercedes-logoen er ikke en bil, Virgin Atlantic logoen inneholder ikke et fly, og Apple-logoen er slett ingen datamaskin!
2. Ikke alle logoer trenger et symbol
Noen ganger trenger kunden bare en enkel tekstlogo som kjennemerke for deres bedrift.
3. Toveisprosess
Det er ikke alltid ting går som du hadde planlagt. Noen ganger vil kunden ytre ønsker som går på tvers av dine kvalifiserte råd. Hvis det skjer bør du prøve å gi dem det de ønsker og tilby forbedringer i forhold til deres opprinnelige idé. Det er mindre sannsynlig at de protesterer hvis de allerede har fått en mulighet til å se sitt eget konsept ta form og utvikle seg.
4. Picasso måtte også starte et sted
Du trenger ikke å være kunstner for å forstå at idéer letter kan ta form på papir enn via en mus i et bildebehandlingsprogram.
5. Ta høyde for lang produksjonstid — overrask kunden med hurtig levering
Hvis du er usikker på hvor lang tid et prosjekt vil ta, gjør du klokest i å beregne ekstra tid. Designprosjekter er som konstruksjonsarbeid: Mange små biter skal settes sammen i en større helhet, og tilbakeslag er uunngåelig.
6. Overlat trendutvikling til moteindustrien
Trender kommer og går. I forhold til kjøp av nye klær står du fritt til å velge som du ønsker. Når det gjelder merkevareidentitet og firmalogo er forholdet et ganske annet: Langsiktig tenkning er viktig. Ikke følg saueflokken, og gjør din egen ting.
7. Arbeid i svart først
Ved å utelate farger til slutten av produksjonsprosessen, beholder du fokus på selve idéen. Verken filter eller skyggelegging kan redde et svakt design.
8. Ryddig tilnærming
Hold deg unna lekne design dersom du gjør en jobb for et advokatkontor. For et barne-tv program derimot handler det om å være alt annet enn alvorlig. Med dette som utgangspunkt burde du ha en følelse for hvordan man forholder seg til ulike oppdragsgivere.
9. En enkel logo bidrar til enklere gjenkjennelse
Et enkelt design bidrar til fleksibilitet i størrelse. Ideelt sett bør logoen fungere på 2×2 cm uten tap av detaljnivå. Se på logoer fra selskap som Mitsubishi, Samsung, FedEx og BBC. Det enkle designet bidrar til lettere gjenkjenning.
10. Én ting å huske
Bidra til at det er et spesielt trekk som utmerker seg ved logoen. All sterke logoer har denne egenskapen.