Når du etablerer en virksomhet gjøres det med utgangspunkt i håp og planer om firmaets framtid. Noen ganger er dette basert på erfaringer, men oftere blir beslutningene truffet med bakgrunn i gjetning. Når forretningsvirksomheten så er kommet i gang, vil du ofte finne ut at virksomheten ikke alltid har det innhold du hadde forventet.
Akkurat som med Monthy Pyhton: Alt omgjøres og endres — også i firmaet ditt. Det kan til og med ta en helt annen retning. Men det å endre alt ved merkevareidentiteten er ikke noe du burde ta for lett på: Et redesign av logoen krever en kvalifisert forretningsbeslutning.
Selv om jeg tror det er fornuftig at en logo utformes med tanke på et livslangt løp, finnes det av og til gode grunner for å revidere logoen, og i noen tilfeller også endring av navnet på firmaet.
Hvilke endringer er store nok?
- Firmanavn: Dette virker selvfølgelig, men hvis du endrer firmanavnet er det også viktig å endre logo og markedsføringsmateriell for å signalisere endringene ut til kunde. Ikke klistre på det nye firmanavnet sammen med den gamle logoen i håp om at ingen legger merke til det. Hvis du ikke også redesigner logoen, kan det virke litt underlig på enkelte kunder. Hvorfor ble firmaets navn endret på kort tid? Å endre logoen vil også gjøre merkevareendringen mer synlig.
- Struktur og arbeidsmetode: Hvis firmaet har utviklet seg fra å betjene hver enkelt kunde til et større firma med flere ansatte, kan en merkevareendring gjøre overgangen enklere. For eksempel vil konsulentvirksomhet som tidligere bar navnet Arnulf Meyer Konsultering være bedre tjent med et firmanavn som Konsultgruppen Hydraulikk, der alle ansatte rapporterer til Meyer.
- Endring av innhold: Hvis du tidligere var interiørdesigner og nå beveger deg over i scenedesign, vil det kanskje være mulig å beholde logoen og endre teksten, og på den måten reflektere endringen i produktinnhold. Dersom du utvikler firmaet til redesign av arkitektur og modellering av interiør, er det mer naturlig med et redesign av hele merkevaren. Det vil reflektere endringen i produktinnhold. Det kan også bidra til å gjøre kunden mer mottakelig for å engasjere deg innenfor nye områder av din ekspertise.
- Endring i kundebase: Dersom firmaet tidligere fungerte som konsulent for medisinsk personell og nå er gått over til å yte konsultasjonstjenester for departementsansatte, vil det være naturlig å endre logo.
- Ved endring av fordeler for dine klienter: Hvis du har endret virksomheten til å oppnå andre resultater eller å løse andre problemer, kan en merkevareendring ofte hjelpe.
Hvis firmaet ditt har endret seg i en eller flere av de nevnte punktene, er det tid for å ta et skritt tilbake og utarbeide en ny merkevare og logodesigner for firmaet. Den nye merkevaren vil passe som hånd i hanske til din nye forretning.