Mangel på kunder eller kapital kan ofte være grunnen til at noen virksomheter velger å utforme egen logo og markedsmateriell i påvente av salg eller bedre tider. Dessverre vil en slik beslutning ofte føre til at de første kritiske kundene blir vanskeligere å nå eller i verste fall at virksomheten mislykkes fullstendig.
Mange gründere velger å lage sitt eget grafiske uttrykk i forbindelse med oppstarten av virksomheten, spesielt i forbindelse med utforming av visittkort. Noen ganger brukes amatørdesignere, venner eller familieforbindelser med noe kjennskap til digital bildebehandling. Det er flere grunner til at dette er en dårlig idé: En amatørmessig logo eller et ufrivillig komisk visittkort kan faktisk true firmaets overlevelsesevne.
Virksomheten vil etterlate et haltende inntrykk: Med manglende profesjonalitet i utformingen av logoen vil potensielle kunder vurdere det som sannsynlig at firmaet vil mislykkes: De vil rett og slett ikke ha tillit til at du kan lykkes. Du må stille deg spørsmålet: Ville jeg gjøre forretninger med noen som tilsynelatende befinner seg på ustø grunn eller som kanskje vil være ute av drift innen årets utgang eller etter at jeg har kjøpt en vare?
Firmaet vil virke lite: Store, vellykkede firmaer ville aldri vurdere å gjøre forretninger uten et profesjonelt arsenal av markedsføringsmateriale. Bruk av amatørmessig grafisk arbeid kan etterlate et inntrykk av at firmaet er enda mindre enn det faktisk er, og samtidig indikere at du ikke er i stand til å yte på det nivået som kreves i bransjen.
Ustriglet og skjemmende: Det å mangle profesjonelt utseende og følelse kan sende signaler om at du ikke har tilstrekkelig omsorg for firmaet. Potensielle kunder kan lett føle at du ikke bryr deg med hvordan firmaet presenterer seg, noe som igjen vitner om at du ikke er opptatt av kvaliteten på arbeidet eller at din manglende forretningsmoral kan smitte over på deres virksomhet.
Mangel på fokus: Uprofesjonelt, ukoordinert markedsføringsmateriale befester inntrykk av et firma som mangler fokus eller rett og slett er forvirret i forhold til sin egen rolle. Dersom visittkortet har et bestemt visuelt uttrykk og websidene et helt annet, skaper dette et forvirret bilde av forretningsvirksomheten, og kan faktisk bidra til en identitetskrise for små og mellomstore bedrifter: Når potensielle kunder vurderer markedsføringsmateriale uten felles uttrykk kan de få inntrykket av at de har med to forskjellige firmaer å gjøre.
Omtrent halvparten av alle etablerte virksomheter legges ned i løpet av få år. Mange eksperter viser til at dette ofte skyldes manglende eller ineffektiv markedsføring. Hvis ikke markedsføringsmateriellet utmerker seg i forhold til konkurrentenes, vil det lede til sviktende salg.
Ved oppstart av eget firma er målet alltid å skape kortest vei til inntektsgivende produksjon. En logo vil bidra til firmaets synlighet, omdømme, og dessuten befeste firmaet i kundens hukommelse — tre faktorer som kan bidra til vekst og suksess. Så altså: Selv om det kan virke fornuftig å spare penger ved å snekre sammen logoen på bakrommet, kan det i verste fall føre til firmaets endelikt. Det er også verdt å merke seg at Logokompaniet benytter seg av en pool av internasjonale designere, og derfor kan tilby priser langt under snittet i norsk logo- og designbransje.