Hva er logoer? Hvordan skiller de seg fra ikoner? Mange ganger kan det være vanskelig å se forskjellen. Samtidig er ikke dette noe folk mister nattesøvnen over — med mindre du er dypt fokusert på studier av gamle sivilisasjoner. Selv om ordet logo kommer fra gammel gresk og kan oversettes med «ord» eller «tale» har også babylonsk, assyrisk, maya, kinesisk og egyptisk kultur alle brukt bildesymboler for å kommunisere ord og idéer. Piktogrammer kan betraktes som tidlige logoer: I våre dager er det taggerne som viderefører denne tradisjonen med graffiti på alle passende og upassende overflater.
Ikoner (fra gresk) er også brukt for å kommunisere, men med bilder i stedet for ord. Ordlistas definisjon av ordet «ikon» er «bilde eller likhet». Med andre ord er forholdet mellom logo og «ord» det samme som mellom «ikon» og «bilde», selv om skillet mellom de to er noe utydelig i den moderne verden av produktidentifikasjon. Mange varemerker benytter seg av en kombinasjon av slagord, logo og navn. Det vi trenger er kanskje ett nytt ord som beskriver hybriden. Hva med «locon» eller «logon»?
Foreløpig holder vi oss til det innarbeidede logo, selv om mange kjente logoer består av en kombinasjon mellom ord og bilder. Det viktigste å ha med seg i historien om logoen har funnet sted i det forrige århundret — den universelle overgangen med bruk av logo som et nøkkelelement i markedsføring og identifisering av et produkt eller en tjeneste.
En av de første firmalogoene som ble laget for det kommersielle markedet — og som fortsatt gjenkjennes i dag — er hunden Nipper sittende foran en gammeldags grammofonspiller, intenst lyttende. Denne logoen gjorde sin debut i 1910. Om logoen fortsatt er i brukt. Det kan du skrive under på at den er. Selskapet RCA, som overtok Victor Talking Machine Company i 1920, bruker fortsatt Nipper i sin markedsføring av produkter.
En eldre logo som fortsatt er i bruk er Prudential Insurance – The Rock of Gibraltar. Denne ble tatt i bruk så tidlig som i 1896, og selskapet insisterer fortsatt på at kundene kan stole på «The Rock».
Noen logoer er så kraftfulle at de blir universelle symboler for en hel profesjon. Et hvilket som helst legekontor vil ha kontormateriell som på en eller annen måte er påført den tradisjonelle slangen rundt et septer. Legestanden bruker dette symbolet for å identifisere seg selv og de fleste kjenner det igjen.
Forskjellige religioner bruker logoer for å nå fram til menigheten. Korset og Davids-stjernen er symboler for to betydelige sekter.
I den sekulære verden er logoer blitt en så viktig bestanddel av vårt hverdagsliv, at representanter for den yngste generasjonen kan gjenkjenne berømte logoer før de har lært seg å snakke. Hvilket barn kjenner ikke igjen de gylne buer i McDonalds-logoen?
Bruken av logoer i markedsføring strekker seg helt tilbake til renessansen – det 13. århundret. Gullsmeders kjennemerke og vannmerke fra papirmakere var blant de første logoer brukt på denne måten — som varemerke. Varemerker i dagens verden av reklame er nøkkelen til å skille et produkt fra et annet.
Kall det hva du vil — ikon, varemerke eller logo — disse kraftfulle symbolene har revolusjonert all markedsføring.