Det er et velkjent faktum at en vellykket forretningsvirksomhet bygges på tillit: Folk kjøper produkter og tjenester fra mennesker de kjenner, liker og stoler på. Mange spør seg hvordan man kan tilføre mer av disse tre variablene i sitt daglige virke. Bilder og symboler er sterkt knyttet til vårt følelsesliv: Det er derfor viktig med strategisk bruk av logo og merkevaregjenstander for å styrke denne forbindelsen.
Et identitetssett for en merkevare inneholder mange av de kjennetegn som bidrar til kjennskap, innstilling og tillit.
- Kjennskap: Et kreativt utformet sett av materiale vil skille deg fra konkurrentene. Symbolbruk i designmaterialet — hvor grafikken er utformet for å kommunisere og fortelle en historie — kan bidra til at mottakeren får en utvidet forståelse av hva du gjør og en skape en forbindelse mellom deg som person og forretningen du driver. Det bidrar også til at kunden lettere vil huske deg og skape en følelse av kjennskap hos kunden.
Gjennom en konsekvent og repeterende bruk av logoen og støttende visuelle elementer i ditt markedsføringsmateriale vil kundemassen føle at de kjenner deg og din forretning, selv om dere aldri har møttes ansikt til ansikt.
- Like: Hvis du ser på visuelt forretningsmateriell og liker utseendet og følelsen det gir, vil det trolig også være enklere å like eieren og gjøre forretninger med henne. En logo med et ikon forbundet til firmanavnet kan også gjøre forretningen mer presentabel, vennlig og morsom. Det kan faktisk alene bidra til å sjarmere kunden: Animerte logoer er svært effektive på dette området, selv om de ikke egner seg like godt for alle bransjer.
Du kan også bidra til en følelse av tilpasningsdyktighet ved å være tydelig i den informasjonen som kommer fram i markedsføringsmaterialet; det gjelder både i valget av informasjon, men også ved måten det blir disponert og presentert. Folk liker tilgjengelige og velskrevne tekster.
- Tillit: Et identitetssett av høy kvalitet fra et profesjonelt trykkeri etterlater et inntrykk av dyktighet, gode evner, tradisjon og utholdenhet. Profesjonelt markedsføringsmateriale er også viktig for virksomhetens omdømme og integritet. Dersom materiellet er solid utformet med blikk for detaljer, vil det lede kunden til å tenke at du som forretningseier innehar de samme egenskapene.
Alle disse faktorene vil bidra til å gi deg, dine ansatte og din forretning bedre omdømme, noe som igjen vil føre til at du tiltros flere og større prosjekter, salg og bestillinger. Til syvende og sist er det kvaliteten på ditt produkt som vil avgjøre firmaets overlevelsesevne. Samtidig fungerer logoen som ditt første møte med kunden, og som vi vet er det førsteinntrykket som ofte teller.