Logodesign er sammensatt av en rekke definerende kriterier, fra designerens inspirasjonskilder og personlige særtrekk til logoens farge og form. Hvilke ting bør man være klar over når man utformer logoer for forskjellige medietyper?
Raster- og vektorgrafikk: Disse to termene høres vanskelige ut, men er faktisk veldig enkle å forstå: Rastergrafikk består av piksler, som du har på skjermen og som tydelig kan sees som skarpe kanter når du forstørrer et rastrert bilde. Vektorgrafikk består av linjer og ankerpunkt som kan skaleres automatisk i Adobe Illustrator — eller i annen programvare for vektorgrafikk. Dette er de viktigste forskjellene mellom raster og vektorgrafikk, men vi skal også foreta et dypdykk for bedre å forstå i hvilke situasjoner de ulike teknikkene brukes.
Rastergrafikk
Hvis du forstørrer et rastrert bilde, vil du legge merke til at kantene er mer pikeslert. Dette er fordi de fleste bildeformater er rastrert for å muliggjøre redigering i bildebehandlingsprogramvare. Rastrert grafikk er sammensatt av piksler, der hvert enkeltstående piksel kan bære sin egen farge. Dette betyr at om du har færre piksler i et bilde, vil du ha færre farger og følgelig dårligere kvalitet. Med full oppløsning vil du ha et klart og skarpt bilde.
Hvorfor raster ikke er for logodesign
Hovedbekymringen i forhold til raster grafikk i logodesign er oppløsning. Som tidligere nevnt har rastrerte bilder en tendens til å være mer kantede i overgangene. Skalering av bildet er det største problemet i forbindelse med raster-grafikk. Du vil være i stand til å lage et høyoppløselig bilde i Photoshop, men det vil være vanskelig å vite hvor stort bildet vil være i produksjon.
Et annet aspekt er kvalitet. Hvis du designer logoer som profesjonell og alltid bestreber deg på best mulig kvalitet, vil ikke rastrering hjelpe deg. Som tidligere nevnt vil rastrerte bilder til syvende og sist gjengi piksler på trykk, noe som spesielt ikke er særlig flatterende i storformat. Dette vil reflektere din kunnskap om industristandarder og kunnskap det er nødvendig å ta hensyn til i produksjonsprosessen.
Bruksområder
Foto og grafikk-rendering blir gjort med raster. På grunn av omfattende redigeringspotensiale ved rastrering er dette et godt valg dersom bildet må etterbehandles med korrigering av farge, tone og tekstur.
Vektorgrafikk
Med enkle ord er vektorgrafikk en samling av linjer og ankerpunkt som til sammen utgjør et fullstendig bilde. Linjene fungerer som form og ankerpunktene for retning linjene skal ta. Det har mange likhetstrekk med Adobe Photoshop’s penn-verktøy. Hvis du er kjent med det vil du klare deg fint. Hvis ikke er det på tide å jobbe mer med det.
Linjene og ankerpunktene som til sammen utgjør vektorgrafikk blir manipulert gjennom matematiske kalkulasjoner som muliggjør skalering av bildet.
Hvorfor blir vektorgrafikk brukt til logoer?
Fordi et vektorbasert bilde enkelt kan skaleres ut kvalitetstap, er dette det foretrukne formatet blant designere. Ved siden av å løse skaleringsutfordringer, er vektorbasert grafikk også langt enklere å redigere. Logoer laget i vektorgrafikk er mer fleksible og strømlinjeformede for integrasjon med andre typer media, fra promoteringsmateriell, kontorrekvisita som visittkort og brevhoder, til webdesign og andre typer media.