Hva kommuniserer fargene?
Det er ingen tilfeldighet at mange fast food kjeder bruker røde farger, at forsikringsselskaper og advokatfirmaer bruker blått, grønt for medisin og så videre. Fargene snakker til oss og disse medfødte, dypt forankrede asosiasjonene, kan du dra nytte av i logo design og markedsførings øyemed. Fargealternativer er som alle andre trender, og varierer også kulturelt. Dog er det grunnleggende det samme. Les her om hvordan folk tolker forskjellige farger.
Lys blå symboliserer frihet, avkjøling, forståelse, mykhet, fødsel, lekenhet, healing, astrologi, uskyldighet og håp.
Mørk blå symboliserer trygghet, ro og fred, lojalitet og tillit, bevissthet, kulde, orden og struktur, kunnskap, integritet og seriøsitet.
Lilla symboliserer royalitet, høytid, visdom, verdighet, alderdom og modenhet.
Rød symboliserer energi, mot, styrke, besluttsomhet, fare, kjærlighet, seksualitet, alvor, varme, tilkaller oppmerksomhet, livet.
Orange symboliserer varme, glede, tillit, lidenskap, talent, sult, entusiasme og suksess.
Gult symboliserer oppmerksomhet, friskhet, optimisme, opplysning, sommer, og energi.
Lys grønn symboliserer friskhet, vekst, våren, glede, ungdommelighet, framtidsrettet, positivitet, oppfinnsomhet og innovasjon.
Grønn symboliserer økologi, vegetasjon, naturlighet, harmoni, en mental ro og penger.
Hvit symboliserer godhet, renhet, uskyld, ærlighet, sannhet, sorg og fred.
Grå symboliserer kunnskap, måtehold og nøytralitet.
Svart symboliserer autoritet, eleganse, luksus, sorg, formalitet, mystikk og rockemusikk.
Håper dette gav deg en pekepinn, ta gjerne kontakt med oss om du trenger en ny firmalogo vi hjelper deg gjerne.