For mange små- og mellomstore virksomheter kan det være problematisk å velge logo uten navn.
Det å utforme et merkevaresymbol uten navn er en mer komplisert og kostbar prosess fordi symbolet må:
- Gi mer mening: Ingen tekst kan forklare hva firmaet ditt holder på med. Det er viktig at logoen forklarer forretningsvirksomheten din, og det er mye å kreve av en logo uten tekst.
- Må være unik: Det finnes allerede mange logoer i markedet, og mange av disse har allerede lagt beslag i basisformer som du kanskje hadde sett for deg brukt i din logo. Samtidig er det mulig å bruke variasjoner, elementer eller sammenstillinger av disse basisformene for å skape din egen logo.
- Kommunisere med publikum: Jo mer uvanlig logoen din er, jo mindre sannsynlig er det at din potensielle kundemasse vil forstå meningen. Eller kanskje de tolker den feil? Uansett vil kundene føle seg fremmedgjort, og det er aldri en god ting.
Hvis du likevel ønsker å bruke en tekstløs logo vil du ha utfordringer med merkevareidentiteten.
- Det vil ta lenger tid å utdanne kundemassen om forretningen. Tenk på virkelig minneverdige tekstløse logoer, som Nike eller Apple. Grunnen til at de er så lett å huske er at hvert av de to selskapene har enorme markedsføringsbudsjett. De kan ta seg råd til leie inn dedikerte markedsføringsfolk og bruke tid nok til å få ut budskapet. Dype lommebøker bygger synlighet og oppmuntrer til gjenkjennelse. Små virksomheter har rett og slett ikke de samme ressursene.
- Opphavsrettslige krav kan bli et problem — fra begge sider av gjerdet. Det kan være veldig vanskelig for en designer å lage en tekstløs logo som er totalt unik fra alt annet som finnes der ute.
For det første er det tidkrevende og vanskelig å gjøre en grundig undersøkelse på logoer som allerede finnes i markedet. Merkevaremyndigheter har likevel som regel tilgang på verktøy som kan gjøre denne jobben lettere.
Tolkning av en logo er høyst subjektivt: Selv om du og din designer er enige om at logoen er unik og ikke rammes av åndsverkslovens bestemmelser om opphavsrett, kan det likevel være at patentkontoret avviser logoen med begrunnelse i for stor likhet med allerede eksisterende design.
Det er heller ikke bare offentlige myndigheter som vil kunne stoppe ditt geniale design: Enhver annen bedrift eller virksomhet vil kunne utfordre søknaden på ditt nye design. Det kan til og med kreve en umiddelbar stans i bruken av din logo, fordi de hadde registrert logoen først. Å gi opp vil kanskje fortone seg som et fristende alternativ, men husk at du da må vinke farvel til allerede eksisterende markedsføringsmateriale, trekke tilbake varemerket og starte designprosessen på ny.
- Hvis du endelig har lykkes med å utforme og fått godkjent en tekstløs logo må du være ekstra påpasselig med at andre firmaer ikke stjeler merkevareidentiteten din. Du er i hovedsak ansvarlig for å overvåke eget varemerke, og må sørge for å holde deg oppdatert på merkevaresøknader som kan ramme egen virksomhet. Alternativt kan du leie noen til å overvåke dette for det, men det er selvsagt kostbart.
Du kan enkelt unngå alle disse komplikasjonene ved å utforme en logo som inneholder både symbol og firmanavn. Så snart logoen foreligger, bør du alltid bruke kombinasjonen av tekst og symbol sammen. Dette vil bidra til å forhindre søksmål.