Har du noen gang sett en logo som mer enn noe annet ligner et sammensurium av streker og symboler? De ulike elementene skriker etter oppmerksomhet og logoen mangler visuelt balansepunkt. Eventuelt finnes så mange ulike lag av elementer at de ikke kan skilles fra hverandre.
Oppgaven til firmaets logo er øyeblikkelig å kommunisere hva forretningen din handler om. Hvis du prøver å si for mye er det mulig at potensielle kunder ikke oppfatter budskapet eller misforstår som følge av en unødvendig komplisert logo.
Metoden for å unngå en slik uønsket effekt er rett og slett å følge Kiss-prinsippet: Dette har ikke noe med bandet Kiss å gjøre, som forresten har en utmerket logo. Forkortelsen Kiss står for Keep It Simple Stupid og spiller på at hovedmålet alltid bør være et enkelt uttrykk hvor unødvendige detaljer lukes ut. Denne tilnærmingsmetoden brukes ikke bare av designere, men også i programvareutvikling, animasjon, journalistikk, fotografering, teknisk konstruksjon og innenfor strategisk planlegging.
Så hvordan lager man en enkel logo?
Det finnes noen enkle grep og retningslinjer for å lage en enkel logo som kommuniserer budskapet i stedet for å forvirre kunden:
1. Hold merkevarehistorien du forsøker å fortelle så enkel som mulig, og ikke prøv å si for mye. Logoen bør fortelle historien om firmaet, og kan deles inn i fire deler:
- Forretningens personlighet
- Tjenestene du tilbyr
- Hva skiller deg fra konkurrentene
- Hvem du best kan hjelpe
Når du setter deg ned for å lage forretningens historie, vil du mest trolig finne ut at du har ganske mye si om disse fire ulike punktene, og detaljene er mest trolig kompliserte. Neste skritt er derfor å ta hele historien og skalere den ned til én eller to hovedkonsepter som du ønsker at klienten skal kunne kjenne igjen i din logo.
Den forenklede historien er nøkkelen til å ferdigstille den endelige logoen. Hvis du selger et komplisert produkt vil du trolig også et mer komplisert design, men dersom produktet er enkelt bør logoen samsvare med det.
2. Hold logodesignet enkelt — ikke inkluder for mange detaljer.
En logo som inneholder mange visuelle elementer som kan framstå for komplisert, og mottakeren vil ikke være i stand til å absorbere all informasjonen på en gang. Begrens derfor antallet former, linjer og andre grafiske elementer til et minimum for å oppnå et ryddig og rent uttrykk.
Det er også viktig å avbalansere de ulike elementene på en fornuftig måte, slik at du senere kan stå fritt til å skalere logoen etter behov.
3. Hvis du legger firmanavnet på toppen av logodesignet kan det bli vanskelig å lese. Annen tekst på toppen av ikonet kan også bidra til å forkludre budskapet du ønsker å formidle med designet. Det er fornuftig å posisjonere disse elementene uavhengig av hverandre.
Ved å følge disse tre enkle rådene vil du enklere oppnå målet om en enkel logo, og samtidig oppnå god kontakt med kundemassen framfor forvirre dem.