Kan du huske hvor oppstemt du var da du utformet din første logo? Hvor vakker du syntes den var, og hvordan du ikke kunne vente på å få trykket første opplag med visittkort og endelig få vist fram kunstverket? Hvordan du beskrev subtile detaljer og bakgrunnskunnskap til din mor. Ikke minst turen til patentkontoret for å offentliggjøringen av ditt nye kjærlighetsforhold.
Hva skjedde med den magiske følelsen?
Problemet er at du fortsetter å se logoen din: Hele tiden og over alt! Du bruker tid på markedsføring: Produksjon av flyere, oppdatering av websiden og skriving av nyhetsbrev. Selvfølgelig inkluderer alle disse aktivitetene logoeksponering. Dernest jobber du med forretningsutvikling og fakturering. Skriver forslag, behandler kundeforespørsler og skriver ut nye regninger igjen: Alt med din logo på. Så er de elementene du ser på dag-til-dag basis: Visittkortene i lommeboka, kontorskiltet, reklamemerker på bilen. I den daglige driften av et firma vil du konstant se din egen logo.
Kjedsommeligheten setter inn
Når du har sett din egen logo for det som kan virke som 7 millioner ganger, begynner den å miste sin appell. Den framstår ikke lenger som skinnende, frisk og vakker — som den engang var. Faktisk har du aldri lyst til å se den igjen!
Det er i slike øyeblikk at forretningsfolk seriøst vurderer å gjøre det slutt med logoen — finne en ny. Akkurat som ved ekteskapsbrudd tror en (eller begge) av partene at en eventuell ny partner vil være i stand til å se deg på en langt bedre måte og at du vil føle deg lykkeligere der inne i framtiden et sted.
Endring av logo er siste utvei
Firmalogoen bør være av god nok kvalitet til at den kan vare livet ut — eventuelt til det skjer noe som krever store endringer i firmaet generelt. Logoen er firmaets ansikt utad. Hvis du plutselig endrer logoen kan kundene føle det som om et forhold er i ferd med å gå i oppløsning. Ofte vil de være noe bekymret.
Først spør de seg: Er jeg kommet til riktig sted. Det ser annerledes ut. Så tenker de: Er dette virkelig firmaet jeg har samarbeidet med over langt tid og som jeg stolte på? Til slutt tenker de: Innebærer den nye skinnende logoen at jeg ser fram mot dyrere tjenester — har jeg i det hele tatt råd til å bruke firmaet i framtiden?
Du kan enkelt se hvordan dette er en kjedereaksjon du ønsker å unngå, for ikke å nevne dominoeffekten dette har på markedsføringsmateriale og nye opplag med trykksaker. For en hodepine!
Ny forståelse av kjedsommelighet
Gjenta etter meg: Jeg ser logoen mer enn noen andre gjør. Du antar at fordi du har sett logoen en million ganger, har også alle andre det. Dette er ikke tilfelle! Tenk realistisk på det: Hvor mange ganger ser kundene min logo? Fire eller fem, er nok nærmere virkeligheten enn ditt perspektiv. Jeg kan love deg at de ikke er like lei logoen din som det du er. Se om du ikke er i stand til å skape om kjedsommelighet til noe mer komfortabelt!
Endre fokus
Du er mer fokusert på logoen enn noen av dine kunder. Du er nært knyttet til den på mange måter. Fra selve unnfangelsen i samarbeid med grafisk designer, via arbeidet med underliggende bilder og symboler til kostnader og tidsbruk. Ettersom tiden går blir logoen en del av firmaet, og samtidig en del av din identitet.
Et slikt fokus på logoen setter den under et hardt press, og den må leve opp til mye. Neste gang du føler deg lei av logoen, prøv å fokusere på noe annet: Rediger websiden, lag nytt markedsføringsmateriale, les en ny bok, eller kom deg ut av kontoret for en dag eller to! Det finnes mer viktige ting for forretningsvirksomheten enn oppdatering av logoen, som mest sannsynlig allerede er god nok som den er
Hvis noe må endres er det kanskje ditt visuelle vokabular
Hvis markedsføringsmaterialet ikke holder den kvaliteten du skulle ønske er det bedre å bruke tid på bakgrunnsfarger, bilder eller fonts. Dette vil endre utseendet på materiellet uten å forstyrre fundamentet for forretningsvirksomheten.
Så altså: Neste gang du tar en titt på logoen din og vurderer skilsmisse — trekk pusten og ta steget bort fra nytt grafisk design. Behold logoen som det unike ansiktet kundene husker, men se samtidig om det kanskje er rom for mindre endringer som kan holde kjærlighetsforholdet ved like.