Det er mange som spør: Hva er en god logo og hva består den av? I stedet for å fokusere på hva som får en logo til å se bra ut (vi vet alle at dette er subjektivt og spørsmål om smak) er det bedre å fokusere på hva det er som får en logo til å fungere. Et bedre spørsmål er «Hvor fleksibel er logoen»?
1. Fungerer godt i sort/hvitt, reversert og i full farge
En god logo bør utformes for å kunne fungere i sort/hvitt, reversert, så vel som i full farge. Mange grafiske formgivere begynner med å fylle inn farge, noe som ikke alltid er like lurt. Det tar oppmerksomheten bort fra det som bør vær hovedkonseptet, fordi hjernen er fokusert på «vakre farger».
2. Logoen må være skalerbar
En god logo bør være skalerbar og fungere godt i liten, så vel som stor størrelse. Prøv å unngå logoer og merker som er for detaljerte. Hold det i KISS-tradisjonen «Keep it simple, stupid». Spesielt når firmalogoer skal inkluderes i forskjellige trykte og elektroniske medier, er det viktig at logoen er så fleksibel som mulig.
3. Fungere vertikalt og horisontalt
Logoer bør fungere vertikalt som horisontalt. Klienter blir vanligvis tilbud to versjoner av logoen: En vertikal og en horisontal, spesielt dersom logoen skal fungere vertikalt. Horisontale logoer ser ut til å fungere best i digitale medier, men det er alltid lurt — og ikke minst tidsbesparende — å ha en alternativ versjon i bakhånd.
4. Fleksible logoer er vektor-baserte
Når en logo utformes, bør det brukes vektor-baser programvare som Adobe Illustrator. Dette gir deg muligheten til å tilby sluttresultatet i forskjellige filformater og skalerbare logoer. Kunden har ofte behov for å bruke logoen i forskjellige medier via vekslende programvare, og det er derfor en god idé å tilby flere filformater.
5. Lesbarhet
Det er ikke bare det visuelle uttrykket som bør fungere i forskjellige størrelser — det må også teksten gjøre. Når logoen skal brukes i mikrostørrelse, kan det være smart å øke bokstavavstanden. Dette vil bedre lesbarheten, spesielt når logoen er forminsket og skal sees fra større avstander. Spørsmålet du bør stille deg er derfor om du kan skalere logoen, uten at det reduserer lesbarheten.