Logo design er en viktig del av din merkevare. Men, en merkevare er ikke bare logo design.
Hva menes med dette? For å besvare dette spørsmålet, skal vi først definere hva en logo og en merkevare er.
Hva er en logo?
En logo er firmanavnet i en unik font og evt et meningsfylt symbol som er koblet sammen med bedriftens navn i ett design. Logoen har også en fargepalett tildelt. Den må være skalerbar og kunne gjengis i sort hvitt og tidløs.
Hva er en merkevare?
En merkevare er “Kundens samlede oppfatning av din virksomhet “. Merkevaren “bor” i kundens sinn – og de ideer de har om virksomheten din
Dette betyr ikke at du ikke har kontroll på din merkevare. Du kan kontrollere kundens oppfatning av din merkevaren ved å definere ditt varemerke for eksempel iøynefallende design og en helhetlig grafisk profil. Deretter bruker du din unike grafiske profil konsekvent i all markedsføring og grafisk materiell.
Det er alt som skal til for å hjelpe kundene dine til å oppfatte din ide om merkevaren.
Aspekter du har full kontroll over inkluderer:
• Historien som du forteller om din virksomhet. Det første trinnet i merkevarebygging er å finne ut hvem du er, hva du gjør, hva som gjør at du skiller deg ut og hvem dine kunder er. Deretter forteller du dette i en historie som er enkel, lett og forklare og lett og forstå. Bruk historien som grunnlag for all visuell kommunikasjon, markedsføring og strategi
• Logoen din skal være utformet for å visuelt fortelle din merkevare historie og å være attraktive for din målgruppe (best klienter).
• Grafisk Profil Logoen er bare en del av din visuelle kommunikasjon. Din logo og tekst på hvitt papir er en god start, men du går glipp av muligheten til å gjøre din design mer iøynefallende. Din grafiske profil består av alle dine design elementer – som bakgrunns farger eller mønstre, brevhode design, visitkkort design, produktbilder,webdesign samt din bokstav font og fargepalett. Dette gir deg flere verktøy for å lage imponerende design for din merkevare.
• Spesifikt markedsmateriell design. Utformingen av twitter profilside, produkt brosjyrer, blogg og til og med din Facebook-side er alle en viktig del av din merkevare.
En merkevare er altså mye mer enn en logo design – det er den historien som du konsekvent forteller gjennom din grafiske profil (og alle de andre måtene du snakker og skriver om din bedrift .)
Den historien styrer kundens oppfatning av din merkevare og hvis du snakker tydelig og klart skaper du en merkevare som folk husker.
Når du har lykkes i å skape en sterke merkevare vil dine kunder ha samme oppfatning av merkevaren som deg og de vil hjelpe deg med å spre budskapet ditt til andre potensielle kunder som igjen styrker din merkevare ytterligere.