Det er en regnfull ettermiddag og du har laget deg en kopp te og satt opp noen dominobrikker: En etter den andre i slangeform over spisebordet. Så gir du den første brikken et lite puff, og dermed faller resten.
Å endre logoen er litt som å leke med dominobrikker – så snart du starter får det følger for alle ledd i forretningsdriften. Du må plukke opp brikkene igjen og sørge for brikkens korrekte plassering i rekken. Så snart du har bestemt deg for å lage en ny logodesign vil du umiddelbart tildele deg selv en saftig smørbrødliste med gjøremål. Det inkluderer blant å definere merkevaren, uttrykke det i en logo og forsikre deg om at resten av forretningsdriften henger sammen med endringene. Å hanskes med konsekvensene av en logoendring er betydelig mer arbeidskrevende enn det lille puffet som skal til for å starte dominobrikkenes fall.
Hva betyr redesign av logoen?
Tenk tilbake til den første logoen du utformet — arbeidet, tiden, kostnaden og tanken du hadde bak prosjektet. Fordi dette er en omarbeiding av eksisterende logo, betyr ikke det at oppgaven blir lettere denne gangen. Faktisk vil det kanskje være mer krevende siden du nå er mer dedikert og har investert mye tid i forretningsdriften.
1. Ha en god grunn
Du trenger en god grunn til å endre logo. Hvis du omarbeider logoen fordi du kjeder deg, finnes det kanskje bedre måter å benytte tiden på. Dersom forretningsdriften har endret karakter, er det større grunn til å vurdere ny logo. Hvis du ikke har en god grunn til å revidering av logoen, bør du foreta en grundig vurdering av om dette er veien gå.
2. Leie av designer
Å finne en designer til å gjøre jobben for firmaet, tar tid, fokus og tålmodighet for å undersøke designerens ekspertise. Du er kanskje så heldig at du allerede har en designer å jobbe med. Hvis det er tilfellet trenger du bare forsikre deg om at de har tid og motivasjon for å arbeide med prosjektet. Hvis du ikke har en designer, finnes det i dag muligheter for å benytte seg av profesjonelle designere gjennom firmaer som Logokompaniet.
3. Gjennomgang av merkevaredefinisjonen
Hvis du skal revidere logoen, kan du like godt ta en mer grundig gjennomgang av alle merkevarens bestanddeler slik at det fremstår så komplett og polert som mulig. En gjennomgang av forretningens personlighet, servicetilbud, produktplaner og differensiering vil hjelpe deg til en bedre totalforståelse av bedriften slik at den nye bedre reflekterer kjernevirksomheten i din bedrift. Definer hvem målgruppen er og hva de ønsker å se i en ny logo.
4. Revisjon av logoen er kostbart
Hvis du skal endre logoen vil du investere tid, tanke og penger i en ny visuell utforming. Undersøk om du har nødvendig båndbredde og budsjett til å gi prosjektet oppmerksomheten det fortjener.
5. Kast og revider alt markedsmateriell
Så snart den nye logoen er ferdig må du produsere nye visittkort, brevhoder, brosjyrer og annet trykt materiell — for ikke å glemme betale for de nye som er trykt. Så står oppdatering av websidene for døren (redigering og omskriving bør gå hånd i hånd med dette). Ikke glem digitale design-elementer på arbeidsstasjonen; e-mail signaturen, nyhetsbrevformular, brevhoder i Word og annet digitalt materiale. Det tar seg dårlig ut hvis den gamle logoen fortsatt lurer seg fram ved enkelte sider av forretningsdriften.
Ta også en grundig gjennomgang av alt markedsføringsmateriell og vurder om det er grunn til å lage nye. Skrivingen, redigeringen, designet, kodingen og trykkingen. Vil du virkelig gjøre alt det arbeidet på ny, og ikke minst: Vil det lønne seg?
6. Gjøre overgangen forståelig for klientene
Klientene føler en forbindelse til logoen. De identifiserer den som ansiktet til forretningen. Hvis du bare endrer logoen uten å si noen til kundene, vil mange av dem føle seg desorientert og miste merkevarefølelsen — som om deres følelser for driften ikke spiller noen rolle. Å endre utseendet på materiellet kan dessuten få klientene til å tenke at virksomheten kanskje er kjøpt av andre, eller at du har satt opp prisene eller endret servicenivå.
Hvis du lager en ny logo bør du informere tidligere og nye kunder om endringen og bakgrunnen for det. Dette enkle punktet kan hjelpe firmaet til å beholde tillit og holde på kundene gjennom logoendringen.
Ved å huske disse seks punktene vil overgangen til ny logo gå smertefritt – akkurat som å puffe til den første dominobrikken.