Ditt visuelle vokabular er et essensielt instrument i verktøykassen for merkevarebygging. Det er sammensatt av all grafikken som supplerer din logo, og utgjør ansiktet i din forretning og merkevareidentitet.
Tenk på logoen din som superhelten i din merkevare og på det visuelle vokabular som superheltens partner — Batman og Robin, for eksempel. I mange sammenhenger vil ikke din logo presenteres alene. Den vil ha hjelp av alle disse visuelle vokabular elementene for å oppnå målsettingen om kommunikasjon og forbindelse til ditt marked.
Ditt visuelle vokabular kan inkludere designelementer som
- Font stil: Du burde ha et lite utvalg av fonter, versjoner og stiler som du jevnlig bruker i ditt markedsføringsmateriale. Du bør vurdere forskjellige fonter for trykte og elektroniske medier, spesifiser stiler for titler, undertitler og brødtekst. For hver stil, bør du spesifisere hvilken font som skal brukes, farge, og tekstjustering: Om teksten skal være sentrert, satt til venstre eller balanseres på linjen.
- Farger: Å skape en fargepallett for virksomheten kan øke fleksibiliteten til ditt materiale og fungere som en praktisk ressurs i valget av farger for illustrasjoner, grafikk eller andre deler av ditt visuelle vokabular. Hvis du er konsekvent i bruken av farger, vil du utvikle en mer fokusert palett som publikum lettere vil kunne assosiere med nettopp din bedrift.
- Former: Former du velger for punktmerking, fargeblokker og rammer kan skape en sterk visuell komponent, som sammen vil bidra til skape et unikt uttrykk som vil bli husket av kunden.
- Layout: Layout av en grafisk formgiving handler om hvordan ulike grafiske elementer disponeres på en side. Blant annet hvor mange kolonner som skal brukes for tekst, samt plasseringen av alle de andre elementene i ditt visuelle vokabular.
- Bakgrunner: Bruk av bakgrunner i form av skjermer eller former – eller kanskje et spesiallaget vannmerke – kan gi materialet ekstra personlighet. Du kan også utvikle en egen bakgrunn som får materialet ditt til å skille seg fra hopen.
- Fotografier: Fotografier kan bidra til å fremheve personligheten i materialet og hjelpe deg til å skape en forbindelse til målgruppen. Du kan benytte deg av rimelige byråtjenester for profesjonell fotografi. Kjøp bilder som utmerker seg og som passer sammen med helheten i ditt visuelle vokabular. Kjøp alltid høyest mulig oppløsning og størst størrelse slik at du kan tilpasse bildet etter behov.
- Tekstur-elementer: For hver tekst du ønsker å fremheve, som for eksempel punchline og punktmerking, bør du vurdere å bruke en spesiell tekstur, størrelse og farge som vil gå igjen som et tema i markedsføringsmaterialet.
- Papirtype: Å bruke en spesiell type papir for trykksaker kan gjør de mer estetisk appellerende. Papir lages i forskjellige farger, teksturer, tykkelse og kan bidra til å understreke det unike i din forretningsvirksomhet.
For å kunne skape et visuelt vokabular for din forretning, bør du skape et spesifikasjonssett for designelementer du vil bruke i alle typer markedsføringsmateriale. Så snart du har definert ett sett «regler» for ditt visuelle vokabular, bør du være konsekvent i bruken av dem. Når trender endres eller forretningsvirksomheten vokser kan du enkelt og greit endre noen av de oppsatte elementene for å skape et nytt, friskt uttrykk.
Å spesifisere egenskapene ved disse design-elementene og bruke de konsekvent i markedsføringen har flere fordeler:
- Øke bevisstheten om din merkevare: Et visuelt vokabular gir markedsføringsmaterialet mer stil, og flere visuelle elementer bidrar til at kundene vil huske ditt firma bedre.
- Gjør merkevareutformingen mer fleksibel: Et visuelt vokabular kan gi deg et sett med visuelle elementer som er løsere knyttet til virksomheten enn det logoen er, noe som innebærer at du kan veksle mellom bruken av disse i ulike markedsføringskampanjer eller i salg av konkrete produkter. Du har også muligheten til å omskape hele det visuelle vokabularet i løpet av bedriftens levetid, uten at det påvirker logoen eller identiteten til merkevaren som sådan
- Gjøre markedsmaterialet mer konsistent: Når du bruker det visuelle vokabularet for all markedsføringsmateriell, vil elementene som går igjen gjøre ditt visuelle budskap mer konsistent.
- Bidra til å skille din virksomhet fra konkurrentene: Ditt visuelle vokabular kan gjøre materiellet mer personlig å skille det fra konkurrentenes markedsføringsgramstøt. Det kan også gi merverdi i form av økt visuell informasjon og derved hjelpe til å fortelle virksomhetens historie.
- Kan gjøre en liten forretning stor: Ved å utvide merkevaredesignet med tilhørende visuelle elementer kan du få en liten forretning til å se ut som et veletablert firma.
Et visuelt vokabular er en viktig nøkkel til ditt marked, som vil bidra til en bedre forståelse av din forretningsvirksomhet: Hva du tilbyr og hvordan du arbeider. Et spesielt visuelt uttrykk vil også skille din virksomhet fra konkurrentenes og gjøre den mer minneverdig.