«You who are on the road
Must have a code that you can live by
And so become yourself
Because the past is just a good bye. »
Teksten ovenfor er første vers fra Crosby Stills and Nashs «Teach the children». Sangen er et lysende eksempel på bruk av harmonier. Det er fullt mulig å synge sangen alene, men det er først når sangen fremføres av tre vokalister at den virkelig kommer til sin rett. Den fremstår som mer sofistikert fordi sangen fremføres med tre forskjellige stemmer.
På samme måte som en harmonisert sang er satt sammen av tre forskjellige noter, er også en logo sammensatt av forskjellige elementer: Ikonet, fonten og fargepalletten. Disse tre elementene jobber sammen og synger så å si samme tone på sangen om ditt firma. I logoen gir hvert av disse elementene en mulighet for å utvikle mening og symbolikk.
I fellesskap gir elementene muligheter til rikere sang enn om den bare hadde bestått av ett eller to elementer. Eksempelvis en tekst uten logo, eller et eksklusivt symbol uten tekst-komponenten.
Hvis de ulike elementene i logoen synger i fellesskap, vil du ha en logo som klargjør budskapet du ønsker å sende. I motsatt tilfelle, vil de ulike elementene stride mot hverandre og firmaet vil framstå som nølende og uklart.
Den første noten er ikonet — bildet i logoen. Elementene i logoen vil alle være symboler som bærer en visuell mening. Det finnes både abstrakte symboler som geometriske grunnformer og sjablonger til representerende symboler som ser ut som noe. For eksempel kan en abstrakt form være en sirkel som symboliserer tillit eller helhet. Slike former kan også bli tatt i bruk for å fremheve et forgrunnselement. Et representerende symbol som et blad kan også bli brukt som symbol for natur, vekst, helse, eller øko-vennlighet. Ikonet du velger burde ikke bare gi mening, men også være minneverdig og unikt.
Den andre noten er fonten, eller fontene, som vil være innpakningen for firmanavnet. Hver font har forskjellig personlighet. Det finnes fonter med ulik stil: Forretningsliv, akademiske grener, underholdningsbransjen og moteindustrien har alle sine favoritter. Det er også viktig å velge riktig font med tanke på at logoen din skal presenteres i forskjellige størrelser. Logoen din skal være lett å avkode, og det lønner seg derfor med et sobert fontvalg.
Den tredje noten er fargepalletten. Farger har forskjellig psykologisk mening, og hver farge kan ha forskjellige underliggende meninger, avhengig av sammenhengen. For eksempel er rød betraktet som en «varm» farge, men kan også være ment som symbol for stopp eller representere kjærlighet. Avhengig av budskapet som ellers kommuniseres i logoen, kan altså fargepalletten tolkes i forskjellige retninger.
Hvordan forsikre seg om at logoen synger er samme toneart
- Legg til rette for at de ulike elementene i logoen synger samme sang. Finn ut hvilket budskap du vil ha fram i sangen. Deretter kan du utforme logoen, velge font, og så bestemme det for en fargepallett som kan forsterke dette inntrykket.
- Vurder om du kan gi elementene ulik tone: Selv om ikon, font, og fargepallett synger samme sang, kan de synge i forskjellige tonearter. De kan med andre ord alle formidle budskapet, men med variasjoner.
- Et element kan utmerke seg i forhold til de andre: Et element i logoen kan syne en annen, noe som kan gjøre logoen mer subtil og kompleks. Avhengig av om elementene i logoen har solo eller synger kor, vil budskapet bestemmes av kompleksiteten i merkevarehistorien.
- Ingen av disse elementene er ment å bære sangen alene: Alle elementene i logoen er ment å framstå i fellesskap. Logoen vil ikke bære seg selv uten bevisst valg av font eller fargepallett, på samme måte som fargepalletten på ingen måte kan stå seg alene. Vær derfor bevisst på at alle elementene bidrar til å fortelle en historie og at ingen av elementene kan fortelle historien alene.
Utform logoen med tanke på at disse notene fungerer i fellesskap. Elementene i logoen vil alle være symboler som gir visuell mening. Hvis du får de til å fungere sammen og synge i harmoni, vil firmalogoen ha bedre dybde og flere særtrekk enn om de synger falskt.