Logokompaniet tipser deg om hvordan du kan unngå de vanligste feilene ved logo design som dine konkurrentene pleier å gjøre
Logoen er for grafisk komplisert
Firmalogoen er for grafisk avansert, og inneholder for mange farger. Det fungerer på en nettside, men skal logoen for eksempel printes på selskapets arbeidsklær, vil det ikke fungere. Stikkordet er enkelhet. Lett å forstå, lett å kjenne igjen.
Alt for avansert symbolikk i logoen
Logoen har en avanser symbolikk som du som designer og skaper forstår, men som kundene ikke klarer å oppfatte. Spør et utvalg personer om hva de ser,av symbolikk. Lytt, og noter deres synspunkter.
Logoen er ganske lik en konkurrent sin firmalogo
Logoen er for lik en annen firmas logo. Spesielt sensitivet er det dersom dere oppererer innen samme bransje. Ta deg tid til å sondere markedet.
Logoen er ikke skreddersydd til din bedrifts profil
Kanskje logoen er kul og skiller seg ut, men det du virkelig trenger er en rolig og trygg logo som matcher ditt budskap. Logoen bør kommunisere din bedriftskultur. Dette kan skyldes en mangel på kommunikasjon mellom klient og skaper, eller at designeren designer “for seg selv” i stedet for klienten. La logoen snakke for deg!
Logoen er bundet til en bestemt trend
En god logo skal være tidløs, og bør fungere like godt i dag, som i fremtiden. På lik linje med selskapet, skal firmaets logo passe inn i nye tider. Tenk på din visjon av selskapets fremtid. Hvordan vil du at din bedrift skal være om 10 år?