Bruk riktig filformat for logoen

 

Når man spør klienten om en kopi av nåværende logo, skjer det ofte at man blir tilbudt filen i et filmformat som er uegnet eller lite ønskelig for prosjektet eller situasjonen.

Dette kan sees fra begge vinkler: Noen ganger er det oppdragsgiveren som har valgt en uegnet metode for logoproduksjon. Andre ganger er det den grafiske formgiveren som har levert prosjektet i et begrenset eller manglende sett av filformater.

Under finner du en huskeliste over hvilke kriterier som bør oppfylles og hvilke filformater som bør inkluderes når prosjektet leveres fra grafisk formgiver.

Forskjellige filformater og bruksområder

Å forvente et knippe forskjellige filformater fra grafisk formgiver vil ikke bare lette ditt arbeid, men også eventuell revisjon av logoen av eventuell ny formgiver.  Om du trenger grafikk med høy oppløsning, logo til websiden, eller kanskje bare en logo for Word-dokumentet, finnes det forskjellige filformater som hver er tilpasset sitt eget bruksområde.

EPS

En EPS-fil, eller Encapsulated PostCripts fil, er et fleksibelt vektorbasert format av logoen. Med andre ord vil du være i stand til å justere størrelsen uten at det går ut over kvaliteten. EPS er kompatibelt med en rekke programmer og blir brukt for trykt media på grunn av høy kvalitet.

Hva er passende bruksområder for en eps-fil?

  • Visittkort
  • Brosjyrer
  • Annonser
  • Trykksaker av høy kvalitet

JPG og GIF

 

Selv om ikke jpg og gif kan skaleres uten tap av kvalitet er disse formatene å foretrekke for online publisering. På grunn av den beskjedne filstørrelsen kan de lastes svært hurtig fra en webside og fortsatt ha et skarpt preg. I virkeligheten er bildene komprimert, men dette er knapt synlig hvis bildet bare skal fungere som en ordinær illustrasjon. Til bilder hvor skarphet og nøyaktighet er viktig, er jpg et lite egnet bildeformat.

Hva er bruksområdene for en jpg-fil?

 

  • Internett-publisering
  • Online-annonser og bannere
  • E-mail signaturer
  • Alt web-relatert

TIFF

Et TIFF-bilde — eller Tagged Image File Format er støttet av en rekke applikasjoner og virker stort sett for de fleste bruksområder. Dette formatet har høyere kvalitet enn jpg og gif, men er ikke vektor-formatert som eps.

I prosjektarbeid er det alltid en god idé å lagre tiff-filen i en større størrelse enn nødvendig. På den måten kan andre jobbe med filen uavhengig av kvalitetsbegrensninger.

Hva er TIFF-formatet brukbart for?

  • Microsoft Office programmer
  • Standard utskrifter for daglig bruk (for eksempel regninger, brevhoder mv.)

 

Fullfargekopier

Dette skulle ikke trenge noen forklaring, men bilder for utskrift (eps, tiff)bør lagres som CMYK-fil, mens internett formatene jpg og gif bør lagres i RGB-format. På denne måten slipper du å oppleve merkelige farge-problemer og trykksaker vil bli rimeligere.

Sorte og reverserte logoer

En godt utformet logo bør fungere i sort/hvitt så vel som med farge. Logoen bør alltid leveres med en sort hvitt og reversert versjon. På den måten vil samarbeidspartnerne kunne jobbe bekymringsfritt uten å måtte ta ny kontakt for konvertering – eller enda verre ødelegge den originale filen som følge av ukyndig eksperimentering.

 

Favicon/iPhone/iPad ikoner

Mange grafiske designere gjør ikke dette, men å levere dette som en tilleggstjeneste gir produktet ytterligere tyngde.

Et favicon er en liten logo som vises til venstre for tittelen på websiden – en fin mulighet til å komplimentere logoen på nett. Det tar bare noen få minutter å lage et favicon og stort sett er dette noen som skaper stor entusiasme blant oppdragsgiverne. Med den økte populariteten ved iPhone og iPad, kan det også være smart å levere et optimalisert ikon.