En logo representerer firmaets merkevareidentitet: Det er bildet du tilbyr som forblir plantet i minnet til forbrukere og forretningsdrivende dersom den visuelle utformingen er implementert på riktig måte. Logoen identifiserer forretningen på en enkel måte via et symbol, bilde eller forskjellige farger og nyanser.
Konkurransen hardner til i markedet for diverse lett omsettbare konsumentprodukter, volumprodukter og serviceindustri. Behovet for revisjon av logoer er derfor stadig økende, siden bedriftene i stadig større grad er avhengig av å befeste sin identitet som et konkurransedyktig alternativ i markedet. Med det gigantiske antall selskaper i markedet som finnes i dag, har de fleste bedrifter et naturlig behov for å endre logoen for å redefinere selskapet og spisse budskapet overfor kundene. I all hovedsak gjøres dette ved å endre farger eller bruke et annet bilde. Med slike små virkemidler kan logoen gis en energiinnsprøytning som redefinerer merkevareidentiteten og gir kunden en større følelse av interaktivitet. Mange selskaper følger benytter seg jevnlig av revisjon av logoen for å beholde suksess og for å bli husket av kundene.
Nedenfor følger eksempler på utviklingen av flere kjente merkevarelogoer:
Pepsis original logo var utformet med rød font på hvit bakgrunn. Pepsi introduserte en rød, hvit og blå kork til designet i 1950. De har utviklet logoen og målrettet endret designet for å holde merkevareidentiteten aktuell og friskt i minne på forbrukeren.
Vi er alle kjent med den famøse chice automobilen BMW. Merkevarenavnet alene var ikke nok for å befeste posisjonen i markedet, og det har derfor blitt lagt betydelig vekt på utviklingen av designerlogoen gjennom årene. Den velkjente blå-hvite BMW-logoen er ment å representere en hvit flypropell som snurrer gjennom en blå himmel.
Nike er det berømte sportsmerket som er kjent for slagordet «Just do it» og den unike kurvede linjen som er noe tykkere i den ene enden. Denne formen er offisielt kjent som «Nike Swoosh» og det som skiller den markant fra andre sportsmerker. Også denne logoen har blitt revidert og justert fra tid til annen gjennom sin lange tid i markedet.
Delta Airlines er et amerikansk flyselskap i drift siden 1920-tallet. Det har bare endret logodesign to ganger, med en liten variasjon i symbolet.
Scribd er verdens største online bibliotek som deler underholdende, informativt og originalt skrevet innhold over web og mobile enheter. I dette eksempelet, som med mange andre logorevisjoner, går selskapet for en enklere mer stilisert utgave av logoen.