Fra begynnelsen av den industrielle revolusjon og etter moderniseringen av innovasjon har det pågått en konstant krig mellom ulike aktører i konkurrerende bransjer. Bruken av logo og merkenavn har vært en del av denne krigen — mange har bukket under, men en del har også vist seg sterke nok til å overleve. Moderne kunder vil gjerne prøve nye merker for å pløye ny mark. Markedet er bevisst dette, noe som igjen fører til en tilspisset konkurransesituasjon med mange kampvillige nyetableringer. Til tross for dette er det mange som går under — og når et merke opphører å eksistere, gjør også logoen det samme.
Det første vi husker ved et selskap er logoen, som reflekterer troverdigheten til virksomheten. Som det viktigste elementet i enhver forretning, bør en logo trenge inn i kundens hjerne. Det er kundens evne til å huske logoen som skaper salg. En dårlig utformet logo kan derfor påvirke kunden i negativ retning. Alle som ser firmaets logo bør være i stand til å beskrive forretningsvirksomheten og konkludere med at den er minneverdig. Logoen bør være utformet i korrekt størrelse uavhengig av kundens plassering. Den bør være synlig og gjenkjennelig.
Firmaer foretar seg alskens krumspring for å bli husket av kunden. Alt blir gjort med slagord og ved bruk av symboler. Hvis markedet liker logoen vil firmaet gjøre gode forretninger. Dersom kundene stiller seg avvisende, vil firmaet miste markedsandeler og dernest bli tvunget til å revidere firmalogoen, eller utforme en helt ny logo. Dette vil igjen kreve en total gjennomgang av firmaets markedsstrategi og logobruk.
Selv i den moderne verden har Pespsi endret sin logo mer enn tre ganger i løpet av to tiår, ganske enkelt fordi de ønsker å minne kunden på at de fremdeles er tilgjengelig. «La oss ikke snakke om Coca-Cola, som har beholdt den samme logoen i over hundre år».
Forretninger søker en unik følelse ved sin logo. Form, størrelse, fargevalg, font, og bildebruk fungerer i samspill for å få firmaet til å framstå mer profesjonelt og kommersielt. Fargevalget har stor innvirkning på utformingen. Vanligvis er sort og hvitt svært effektivt i samspill med profesjonell logodesign. Unik og effektiv logodesign spiller en nøkkelrolle i enhver suksessfull forretning. Selv i våre dager finnes det mange firmaer som undervurderer betydningen av logo og varemerke og dets rolle i moderne forretningsdrift. Logoen fungerer som en ambassadør for selskapet og bidrar i stor grad til vekst og utviklingen av forretningen. Du bør ikke gå for komplekse fargesammensetninger og forsikre deg samtidig om at den ferdige logoen har et profesjonelt preg.
En logo er ikke kunst og bør derfor ikke være overlesset med symbolikk og intrikat design. Utformingen bør være relatert til virksomheten og samtidig innbydende for kunden. Fontvalget spiller en vital rolle for helhetsinntrykket. Du bør derfor ikke bruke for mange logoer, siden dette kan forvirre kunden. Fonten bør være sylskarp, ordentlig, men samtidig sofistikert, slik at kunden kan skille den ut fra den store mengden merkevarer man blir bombardert med.
De fleste virksomheter gjør lurt i å investere mer tid i logodesign siden dette reflekterer merkevaren og firmaet.