Det finnes ulike logoer som kan brukes på ulike måter. Et firma kan bruke deler av samme logo separat i ulike sammenhenger. Dette er ofte tilfellet med store, kjente varemerker ettersom de vet at deres symboler er gjenkjennelige.
Vi hjelper deg gjerne med å skape en ny logo eller symbol som passer dere firma best. Vi kan også bruke logoen dere allerede har og oppdatere den. Kontakt oss i dag så finner vi en løsning som passer deres behov best.
Nedenfor finner du en liste over fem ulike logoer og i hvilke tilfeller de egner seg best.
En av mange ulike logoer er bokstavlogo – monogram
Dette er en veldig vanlig logo og du kjenner nok igjen IBM, CNN eller BBC som gode eksempler på monogramlogoen. Dersom dere har et firmanavn som er forholdsvis langt og komplisert, kan en bokstavlogo være helt perfekt. En slik logo bygger på initialene til ordene i hele navnet. Det blir lettere å uttale noen få bokstaver fremfor et langt navn. Bokstavene kan gjerne formes på en måte som gjør at de skaper et bilde.
Firmanavnet
Når firmanavnet ikke er så langt er det mulig å gjøre en logo av hele navnet. Det finnes mange ulike logoer som er laget på denne måten. Google, Coca Cola, Peppes Pizza er bare noen av dem. I tillegg kan det være greit å vite at ikke alle firmanavn må være korte selv om man bruker hele navnet. Coca Cola består av to ord som foreviges med den hvite teksten på rød bakgrunn. Det finnes mange muligheter og vi hjelper dere gjerne.
Når man skal bruke ett eller to ord i logoen for firmaet, vil fonten få stor betydning. Kanskje ønsker dere en font som allerede eksisterer eller så kan vi ta frem ulike fonter som forslag. Det er viktig å velge en font som skiller seg ut samtidig som den gjør at teksten blir tydelig og gjenkjennelig.
Bildelogo
Dette er en logo som ikke nødvendigvis har en tekst sammen med bildet. Eksempler på slike logoer er Twitter med en fugl som for seg selv representerer hele navnet. Et annet eksempel er Apple. Det er ikke sikkert at et bilde uten tekst passer for alle, men det kan være lurt å tenke gjennom denne ideen og eventuelt teste ulike muligheter.
Bilder kan tas i bruk av ulike grunner, men ofte handler det om at man vil få frem en spesiell følelse. Når man ser på en logo med spesifikke bilder er det ofte slik at bildet påminner om noe som symboliserer firmaet. Et bilde sier jo mer enn tusen ord, så det kan være en god måte å formidle virksomheten på.
Abstrakte bildelogoer
Det er ikke alltid slik at man velger et virkelig bilde foran logoen. Det trenger ikke være en fugl, eller et eple eller noe som man kjenner igjen. Med abstrakte bilder kan man også skape en følelse. Et eksempel på dette er Pepsi sin sirkel med ulike farger. Dette er en spennende måte å skape en logo på. Samtidig krever det en erfaren og profesjonell logodesigner.
Maskotlogoen
Dersom firmaet har en maskot kan det være en god ide å ta den med i logoen. Det kan for eksempel være en hund for et selskap som jobber for hunder, eller kanskje en tann eller et ansikt med et stort smil dersom man jobber i tannlegebransjen.
Sjekk gjerne ut våre ulike logopakker og kontakt oss om du har noen spørsmål. Vi har lang erfaring når det gjelder utforming av firmalogo. Hos oss blir du garantert fornøyd!