Det er ikke enkelt å skape en velfungerende logo ved første forsøk så vi gir deg ti raske tips. Gjennom mange års erfaring innen grafisk design og utvikling av logo ønsker vi derfor å dele noen av våre tips. nedenfor finner du en liste med ti enkle råd som man burde tenke over når man utvikler en logo.
Se mer og bestill på vår hjemmeside i dag.
Logoen trenger ikke beskrive hva firmaet gjør
En firmalogo trenger ikke beskrive nøyaktig hva firmaet arbeider med. For eksempel må ikke en logo innen restaurantbransjen inneholde mat eller bestikk i selve logoen. Det finnes mange store firmaer som har en gjennomtenkt og velutviklet logo som representerer deres selskap uten at det viser hva arbeidet går ut på. Et annet eksempel er Mercedes, British Airways og Apple. Det finnes verken bil, fly eller elektronikk i logoen til disse selskapene, men folk over hele verden vet allikevel hva de representerer.
Alle logoer behøver ikke ha symbol
Det finnes mange suksessfulle selskaper som har symbol i sin logo. Samtidig finnes det også mange selskaper som har valgt å satse på skrifttype og en tekst framfor symbol. Teksten blir på denne måten selskapets trademark og man har dermed ikke behov for symbol. Med andre ord står man fritt til å velge tekst, symbol eller begge deler når det gjelder firmalogo. Det viktigste er at man finner det som passer best for nettopp ditt firma – vi på Logokompaniet hjelper deg gjerne.
Tvangsmodellen
Når man utvikler en logo er man ofte ikke alene om å ta beslutningene. Under slike avgjørelser finnes det ofte mange sterke viljer og meninger i arbeidsgruppen man må ta hensyn til. Under slike forhandlinger er det viktig å vise hensyn til hverandre ettersom det ikke kommer mye godt ut av å overkjøre andre parter. I slike tilfeller er tvangsmodellen en god løsning. Dette går ut på at man først gir dem det de vil ha og deretter fullføre med ditt personlige ønske. Med andre ord gir man dem først det resultatet de ønsket og viser det andre forslaget etterpå. På denne måten får man flere valg og kan se forbedringspotensiale fra andre sider. Argumenterer du godt for ditt valg er det ikke umulig at det endelige valget faller på det.
Til og med Picasso måtte begynne på bar bakke
Et godt tips når man utvikler en logo er å starte fra skretch. Finn frem papir og penn for så å skisse en logo ut i fra hva du kan tenke deg. Man trenger ikke være en talentfull kunstner for å lage noen enkle skisser. På denne måten får man ideene ned på papir og det blir enklere å formilde til kunden hvordan resultatet vil bli og ikke minst om man forstår hverandre.
Sett en deadline
Det er bedre å sette en deadline som er realistisk og man faktisk klarer å holde seg innenfor. Når man utvikler en logo er et godt tips å ha god tid og tenke nøye gjennom ting ettersom det endelige resultatet vil få stor betydning for firmaet. Logoen er på mange måter selskapets ansikt utad og kan gi stor betydning for markedsføringen. Derfor er det bedre å ta seg god tid og ikke ta forhastede beslutninger slik at produktet blir halvferdig.
Start med svart/hvitt
Dersom du venter med fargen til slutt er det enklere å fokusere på logoens utseende. Man må først lage muren før man fyller i sement og det er ingen farge i verden som kan redde en dårlig utviklet logo. Vårt tips er derfor å vente med fargelegging til du har alt annet klart.
Hold deg innenfor rammene
Dersom du designer en logo for et advokatfirma bør ikke logoen være for leken og kreativ. Det er viktig at man til en hver tid utvikler en logo som er tilpasset det firmaet den skal representere. Derfor burde logoen til et advokat firma bære preg av det mer konservative, mens logoen til et barneprogram på mange måter kan bygge på det kreative.
Vi har gode priser på våre logopakker og hjelper deg gjerne i dag – se mer på Logokompaniet.no.