Er det på tide å bytte logo? Logoen har en viktig rolle i markedsføringen ettersom den er selskapets “ansikt utad”. Derfor er det spesielt viktig å følge med i utviklingen og modernisere logoen ettersom tiden går.
Sjekk ut vårt utvalg av moderniserte logoer som følger utviklingen.
Hvordan vet man at logoen har «gått ut på dato» og må byttes ut eller fornyes?
Nedenfor er en liste over hva man burde tenke over dersom man vurderer å bytte eller fornye nåværende logo.
Er den et viktig kjennemerke og godt innarbeidet?
Selv om logoen ikke er spesielt velutviklet eller moderne er det viktig å tenke gjennom hvilken verdi logoen har for selskapet. Er den noe folk flest forbinder med selskapet? Da vil det være dumt å designe en helt ny logo ettersom den allerede er innarbeidet i markedet. I verste fall kan man risikere at folk ikke er oppmerksom på «logobyttet» og går til en konkurrent.
Renovering av logoen
Fortvil ikke – i slike tilfeller kan «renovering» eller oppdatering av eksisterende logo være et godt alternativ. På denne måten holder logoen sine kjennemerker, men endrer på enkelte ting som farger, form, skrifttype, skygger, 3D effekt eller lignende som kan bidra til å fornye logoen. Samme logo – bare litt bedre.
Viktig å være selektiv
En logo som er innarbeidet i markedet er verdt mye i dagens samfunn med nye firmaer og konkurrenter som dukker opp hver eneste dag. Derfor er det viktig å være selektiv når man velger hvem som skal oppdatere en eksisterende logo. Det siste man ønsker i et slikt tilfelle er at den oppgraderte logoen blir så fornyet at kundene ikke gjenkjenner den. Derfor er det viktig å en profesjonell designer slik at resultatet blir best mulig.
Hva syntes folk om den eksisterende logoen?
Det er viktig å få ærlige tilbakemeldinger om hva som fungerer, ikke fungerer eller burde forbedres. Det er ikke alltid like enkelt å få ærlige tilbakemeldinger ettersom for eksempel ansatte ikke ønsker å være for direkte med for eksempel sjefen ettersom de er bekymret for at det kan gå utover andre ting. Dermed kan det være en god ide å spør venner eller bekjente om slike ting. For å være sikker på at man får et ærlig svar kan en anonym spørreundersøkelse være et godt alternativ.
Dersom det finnes mange ansatte i firmaet kan også de gjerne bli med på spørreundersøkelsen. På denne måten kan man enklere finne ut av hva som fungerer eller burde forbedres. Burde man endre farge eller tekst? Hva er det som fungerer i dag? Slike spørsmål er viktig å få svar på i et selskap.
Et annet viktig moment er budskapet. Fungerer budskapet slik det er nå? Burde det byttes ut med noe annet? Det er svært viktig for et selskap at markedet forstår hva man prøver å formidle gjennom et budskap. Dersom man ikke lykkes med dette vil resultatet ofte være at man betaler mye penger for en markedsføring som ikke fungerer optimalt.
Oppdater den grafiske profilen
Når man bestemmer seg for å bytte eller oppdatere nåværende logo er det også viktig å oppdatere hele den grafiske profilen. En logo er en viktig del av en større sammenheng, men det er viktig å ikke glemme det resterende. Dersom logoen oppdateres, men det resterende blir værende som det var er det lite trolig at man får den ønskede effekten.
En ny eller oppdatert grafisk profil kan være en ny start på noe spennende og positivt for et etablert selskap. Det er viktig at en ny logo såvel som grafisk profil følger tydlige retningslinjer og blir utformet på best mulig måte i forhold til selskapets profil.
Vi på logokompaniet har lang erfaring innen grafisk design og hjelper deg gjerne med både logo og grafisk profil i dag!