Morsom logo ved uhell?

Det hender at den som designer logoen ikke alltid ser helheten og resultatet blir en morsom logo. Det som i utgangspunktet ikke var tenkt å være verken rart eller upassende, ser plutselig helt merkelig ut når det blir slått opp på et skilt. Det finnes mange ulike logoer som er morsomme helt enkelt fordi de ser rare ut. For å unngå slike situasjoner er det viktig å se logoen i ulike settinger og størrelser før den godkjennes som ferdig.

Kontakt oss gjerne om du trenger hjelp med å skape en logo eller oppdatere eksisterende. Vi kan også ta frem morsomme logoer dersom du ønsker det, men vi tenker selvsagt på helheten.

Skli ikke uviten på bananskal med deres logo

Eksempel på hva som fører til humoristiske logoer

Humor er absolutt noe som er nødvendig i en hver hverdag. Samtidig er det forskjell på å le med noen og det å le av noen. Dersom man lager en morsom logo vil man gjerne at folk skal le med designeren/firmaet og ikke gjøre narr av den. En ting som er sikkert er at en morsom logo kan spre seg som ild i tørt gress hvis den først blir publisert på sosiale medier.

Men hvordan kan et helt vanlig symbol eller tekst med to figurer blir så humoristisk? Dette er ofte noe som skjer ettersom man gjerne vil ha med en del ulike ting i logoen, som ikke alltid passer så godt sammen.En stav som skal forestille en antenne midt på en parabol blir plassert på en maskot som også er en parabol. Plutselig blir antennen noe helt annet og helheten blir tragikomisk.

Ord og bokstaver som skaper latter

Det står for eksempel exchange på skiltet. Samtidig er det plassert to dollartegn på hver side av ordet exchange. Da blir det sexchange. Med andre ord lurer folk på om dette er en klinikk som hjelper folk som ikke trives i sine kropper, fremfor det å veksle valuta.

Et firma som produserer papir heter Iocum og lagde en logo der de byttet ut o med et hjerte. Da ble det i stedet I love cum, noe som betyr noe helt annet enn papirruller. Noe så bisarr bidro til at logoen ble oppfattet som svært humoristisk og ble spredt over hele verden.

En massageterapeut i et engelsktalende land satt opp en skilt med ordene “Massage Therapist”. Det ble ved et uhell et hakk etter “The”, noe som førte til at det stod The rapist. Budskapet ble dermed noe helt annet og på ingen måte humoristisk.

Er det virkelig et uhell eller en feil?

Man kan ofte lure på om morsomme logoer som spres over internett egentlig har kommet til ved uhell. Når de blir så populære kan man fort tenke seg til at folk faktisk har betalt for en feil i logoen med viten og vilje. Det er sikkert mange som prøver å skape oppmerksomhet rundt logoen, noe som bidrar til mange rare ideer. Samtidig er det viktig å huske på at det fort kan få motsatt effekt.