Bakgrunnen og funksjonen til logoer vil aldri forandres, men det er lurt å følge med på logotrender. Logoens funksjon er å formidle et budskap til konsumenten – og at man skal sitte igjen med et uforglemmelig inntrykk.
1. LITTERÆR MINIMALISME
Trenden har vært populær de siste 20 årene og vil nok være det en god stund til. I en verden der alt blir større og man kjemper om å bli synlig er det interessant at det minimalistiske dominerer i markedet. Logoen skal være praktisk og målrettet og tanken er at logoen skal fortelle hvilken retning firmaet har og hva slags budskap de ønsker å formidle.
2. HÅNDLAGET
Under 2016 var den håndlagde logoen veldig populær og det er ingen tvil om at interessen for den kreative logoen vil øke i de neste årene. Er det noen spesielle bransjer man finner håndlagde logotyper? Drikke og matbransjen som dominerer når det gjelder de håndlagde logotypene. Den lekfulle designeren passer utmerket for å formidle eksklusivitet, varme og kreativitet. Men under de siste årene har denne trenden også spredt seg til andre bransjer, spesielt når det gjelder å formidle ekslusivitet.
3. NEGATIVE OVERFLATER
Når det gjelder kreativitet og lekfullhet kommer negative overflater inn i bildet. Ønsker du en finurlig logo med finesse? Det finnes mange klassiske logoer som har utnyttet negative overflater på best mulig måte. FedEx sin logo med en pil formet mellom E og X er et godt eksempel på dette. Av og til kan det være behov for mer enn et raskt blikk for å oppdage de ulike bildene i en og samme logo, men det bidrar til at den som ser en ekstra gang uten tvil vil huske logoen.
4. LINE ART
”Line Art” har blitt en tydelig trend de siste årene. Hva er egentlig en Line Art logo? Det er en logo som er designet av sammensatte linjer som alle har samme tykkelse. Designformen forekommer ofte i reisebransjen. For designere som arbeider med Line Art finnes det mange muligheter for å kombinere linjene med de kreative negative overflatene.
Vi tror at Line Art vil fortsette å utvikles og har potensiale for å bli den vanligste logotypen om noen år.
5. VINTAGE
Dette er en designfrom som skiller seg mest fra de andre og utnytter våre følelser og nostalgi. Har du planer om å skape et nytt firma, men ønsker å formidle følelser og stabilitet samt kunnskap – da kan vintage logoen være et passende valg for deg.
Dersom du ønsker å bruke vintagedesign er det viktig å tenke grundig gjennom hva du ønsker å formidle for å forhindre at man sender ut feil signaler. En vintage logo kan fort assosieres med ”her er alt som det alltid har vært». Er du for eksempel et firma som selger is og ønsker å lansere en ny smak hver måned er nok ikke vintage logoen noe for deg. Samtidig er dette en logo som kan fungere for fler enn man tror – har du noen spørsmål ta gjerne kontakt med oss her.
Listen ovenfor viser noen av trenden som har dukket opp i løpet av de siste årene. Samtidig er det mange andre logotyper som er populære og blant annet bevegelige logoer har blitt hyppig brukt den siste tiden. I neste innlegg er det nettopp dette vi har fokus på.
Les mer om grafisk design eller motta et prisforslag på hva det vil koste å forandre din logo – besøk www.logokompaniet.no. Her finner du alt du trenger å vite innen logodesign.