Noen utfordringer vil alltid være de samme når det gjelder logodesign – skrifttyper. Det å velge riktig skrifttype har blitt viktigere og mer utfordrende de siste årene. Det stilles større krav til at logoen skal være både tidsriktig og følge trendene med årene. Hvilken skrifttype bidrar til nettopp dette?
Vi på Logokompaniet har lang erfaring innen grafisk design – og når det gjelder valg av skrifttyper. Sjekk gjerne ut vårt utvalg og kontakt oss for pristilbud eller om du har noen spørsmål.
LOGO DESIGN OG SANS-SERIF
Det finnes mange ulike skrifttyper man kan velge mellom, men de viktigste deles ofte opp i sans-serif og serif. Det er lett å skille mellom disse to typene. Serif har alltid ”føtter” mens sans-serif alltid mangler føtter.
Fra å være helt dominerende har serif blitt forbigått av sans-serif de siste tiårene. Dette er en trend som ser ut til å bli værende. Sans-serif ble først populær som typsnitt for bøker og andre lenger tekster, men ble raskt populær innen andre områder. I dag er det den største skrifttypekategorien, selv blant de som arbeider med grafisk design.
Nedenfor ser du en liste over de 10 vanligste sans-serif skrifttypene på markedet i 2018. Det er interessant å legge merke til hvor vanlig disse typene er blant logo designere.
10. FRANKLIN GOTHIC
9. NEUZEIT
8. WALSHEIM
7. CIRCULAR
6. GOTHAM
5. AVENIR
4. BRANDON GROTESQUE
3. PROXIMA NOVA
2. APERCU
1. FUTURA
To store selskaper som har benyttet seg av skrifttypen Futura er blant annet Google og Calvin Klein for å vise noen eksempler.
Dersom du trenger hjelp med valg av skrifttype og logodesign eller har noen spørsmål kan du gjerne ta kontakt med oss her.