Klassiske logoer i Sverige

Det finnes en del svenske klassiske logoer som er så klassiske at man blir sint eller irritert når firmaet forsøker å bytte eller endre logoen. Enkelte logoer er så kjente at de lever videre til tross for at produktene de symboliserer har gått i graven for lengst. La oss se litt nærmere på noe av de fremste svenske logoer som noensinne har eksistert.

Dersom du er ute etter en firmalogo som kan bli en klassiker kan du kontakte oss her. Vi har lang erfaring innen firmalogoer og hjelper deg gjerne med å skape en logo som representerer ditt firma på best mulig måte.

SF – Filmstaden

Filmstaden ble tidligere kalt SF bio og deres logo bestod av kun disse to bokstaver. I 2018 ble det store protester da man valgte å bytte mot et F for å symbolisere Filmstaden. Den rette bokstaven F erstattet de tidligere bokstavene som ble forbundet med popcorn og litt hverdagsluksus. Denne endringen ble sett på som at man nedgraderte et varemerke og ble ikke godt tatt i mot av det svenske folket.

Den klassiske SF logoen lever videre i våre minner til tross for at den ikke lenger eksisterer. Den tilhører historiske svenske logoer som vi kjenner litt ekstra for: https://www.youtube.com/watch?v=o1vJRcMiAakHär

Marabou

Marabous nåværende logo er designet av Sigvard Bernadotte. Det runde M-et i Marabou kan føre tankene til et McDonalds M som har begynt å danse. Samtidig blir det ikke oppfattet som at Marabou er en kopi av McDonalds. Dette er en klassisk logo som de fleste kjenner igjen. Den kan til og med være så vanskelig å unngå at man bare må kjøpe en sjokolade når man ser logoen.

Konsum

Konsum som senere ble Coop innførte evighetssymbolet i 1967. Den ble da utrolig kjent i Sverige. Det finnes kilder som mener at Konsums evighetssymbol har vært nest mest kjent som symbol i Sverige etter det svenske flagget. Når den ble tatt bort i 1995 var det mange som syntes dette var veldig trist. Dette er interessant ettersom vi kan si at evighetssymbolet som ser ut som et liggende åttetall er ganske kjedelig. Samtidig har folk valgt å holde igjen på dette symbolet.

Evighetssymbolet er Konsums varemerke

Systembolaget – nok en av mange klassiske logoer

Systembolaget ble startet i 1955, men det var først i 1968 at deres logo ble klar. Den er fremdeles gul og grønn. Navnet på butikken staves i gult med blokkbokstaver. Dette er en av de klassiske svenske logoene som alle kjenner igjen.