Hvordan velge den beste logoen for sitt firma?

Hvordan tenkte skaperne av Google da de valgte navnet som i dag er en verdenskjent logo? Visste McDonalds at deres M og til og med fargene rødt og gult, skulle bli noe folk over hele verden forbinder med mat? Hvordan velger man den beste logoen for sitt firma? Hva representerer ditt firma på best mulig måte? 

ET TIPS SOM VINNER I LENGDEN

Et tips som garantert vinner i lengden er det som staves enkelt. En enkel men gjennomtenkt logo med et tiltalende design er nøkkelen til en god og profesjonell logo. En dyktig logo designer kan sine effekter, men forstår at det ikke alltid egner seg med skygger, kule detaljer og effekter med mer. 

Less is more – En vinnende logo er enkel på den måte at: 

  • Den er lett å forstå – man forstår raskt budskapet
  • Den er tiltrekkende for øyet
  • Den har farger som syntes, men den er ikke for «rotete»
  • Den passer i mange ulike anledninger
  • Den er tiltalende og vekker oppmerksomhet
  • Den er lett å huske – den skiller seg ut i mengden

Det er ingen tvil om at disse punktene kan være både krevende og komplisert å balansere. Men fortvil ikke – vi er her for å hjelpe deg og vi har lang erfaring innen design av logo. 

Sjekk ut vårt utvalg her. 

VÆR KREATIV

Ikke vær redd for nye ting. Kreativitet er noe som bidrar til at din logo skiller seg ut fra mengden. Dette kan bidra til at nettopp din logo blir vinneren – som mange vil anse McDonalds og Google logoen. Det er jo faktisk de logoene som er litt annerledes man faktisk husker. Dette bidrar til at man tar en ekstra titt på logoen før man går forbi på gaten eller scroller forbi på internett. 

Det er viktig å tenke på at man kan ha ulike tanker om hva som inngår i ordet kreativitet. Når man sier til en designer at man ønsker et kreativt logo design kan det derfor være lurt å se på hva slags oppfatning designeren har av dette. Se på tidligere oppdrag som har blitt gjort og beskriv gjerne hva du ønsker av kreative løsninger eller retningslinjer i din logo. 

BUDSKAPET SKAL FORMIDLES

Logoen må ha et budskap. Dette budskapet trenger ikke nødvendigvis skrives med ord og bilder. Et grafisk bilde med linjer, kontraster og farger er ofte nok til å spre et budskap. Uanstt hva du ønsker i din logo er det viktig at du tenker gjennom budskapet og hva det skal symbolisere. På denne måten blir det enklere for designeren å skape en logo som på best mulig måte representerer ditt firma.

BLI INSIPIRERT MEN IKKE KOPIER

Det er smart å se på andre logoer for å hente inspirasjon og sammenligne hva som passer best for ditt firma. Samtidig er det viktig at man ikke blir for inspirert av en annen logo slik at man kan anklages for plagiering. Med andre ord – se gjerne på konkurrentenes logo og utforming, men skap din egen unike logo for ditt firma. Fortvil ikke – vi hjelper deg gjerne og har lang erfaring i bransjen. 

Bestill logo hos oss i dag.