Etter mange uker eller kanskje måneder med planlegging av den nye virksomheten er dere endelig i gang – med hva med firmalogo? Kommer dere til å bruke like mye tid på å utvikle en firmalogo? Mest sannsynlig er svaret nei. Det er bra at man ikke legger ned for mye tid på dette ettersom det er mye annet man også må bruke tid på i oppstart av nytt firma. Samtidig er det ingen tvil om at en velutviklet firmalogo er utrolig viktig i lengden. Derfor er det ekstra fint å kunne legge utvikling av firmalogo over på noen andre – noen som virkelig vet hva de driver med.
Kontakt oss i dag for å få hjelp til å utvikle en firmalogo som representerer ditt firma på best mulig måte. Vi har lang erfaring i bransjen og svært fornøyde kunder. Hos oss blir du garantert fornøyd!
Den visuelle presentasjonen
Man kan si at en firmalogo er en visuell presentasjon. Den fungerer som en identifiserende faktor for deres virksomhet. Med tiden vil kunder og potensielle kunder begynne å kjenne igjen deres varemerke basert på logoen.
Samtidig er det viktig å ha en gjennomtenkt og velutviklet firmalogo for at denne effekten skal bli så stor som mulig. Det skal være enkelt for kunde å forså hva deres virksomhet representerer og arbeider med ut fra logoen. Den skal også gi viktige signaler om hva som er særegent med deres firma.
Tre hovedtyper av firmalogoer
Det finnes ulike varianter av firmalogoer. Det er allikevel tre hovedtyper som blir aktuelle når en ny logo skal tas frem eller en eldre logo skal oppdateres.
Skrifttypelogo– Det er en firmalogo som bygger på firmaets navn. Skrifttype velges nøye ut fra navnet som skal stå og hvilke signaler som skal sendes ut.
Illustrerende logo– En illustrerende logo består av bilder som viser hva bedriften driver med. Som for eksempel en sko i logoen til en skobutikk.
Abstrakte symboler– Dette er ikke alltid like enkelt å ta i bruk. Det er ikke sikkert at man lykkes på samme sett som Nike med et kreativt symbol som skal beskrive hovedingrediensen i en virksomhet – men det er lov å prøve.
Hvilken farge skal din firmalogo ha?
Når en firmalogo skal skapes er det viktig å ta hensyn til fargevalget. Kanskje finnes det regler for hvilke farger dere bruker i reklame og andre kommunikasjonsmetoder. Det er ikke uvanlig at man trenger å ta i bruk ulike farger for å få frem riktig budskap.
Det kan også være tilfellet at dere vil ha en viss farge for presentasjoner som er digitale og en annen farge for annet som risikerer å være i svart/hvitt. Hos oss sørger vi for at firmalogoen blir designet på en slik måte at den fungerer like bra med og uten farger.