En gjennomtenkt logo er et viktig verktøy innen markedsføring. Logoen er på mange måter bedriftens ”ansikt utad” og bidrar til at folk får kjennskap til bedriften. Alle bedrifter har en logo eller noe som kjennetegner deres bedrift. Samtidig er det ikke alltid slik at den logoen man fra start er den beste logoen for firmaet i fremtiden. Ofte ønsker bedrifter å bytte eller endre på logoen ettersom selskapet har utviklet seg og man vil gjenspeile dette i logoen.
Hvordan vet man om logoen man har er riktig? Avsnittene nedenfor kan hjelpe deg med å finne svar på dette viktige spørsmålet. Er du fremdeles i tvil eller ønsker du en ny/oppdatert logo? Ta gjerne kontakt med oss i dag.
ER LOGOEN INNARBEIDET?
Logoen trenger ikke være eksepsjonell eller gå under kategorien “moderne” for å være innarbeidet. Dersom logoen er innarbeidet burde man være forsiktig med å bytte ut hele logoen. Samtidig er det ingen grunn for at man kan pynte litt på logoen og gi den et nyere uttrykk. Trenger din logo en liten oppdatering? Vi sørger for at den beholder sin funksjon som innarbeidet. Gi logoen nye farger, eventuelle effekter som skygger, 3D eller andre innslag for å fornye den og gjøre den mer interessant. Se mer og bestill på Logokompaniet.
Dersom logoen er innarbeidet kan den være verdt en hel del når det gjelder markedsføringsverdi og man skal derfor være forsiktig med å endre på logoen. I slike tilfeller er det spesielt viktig at en profesjonell logodesigner tar seg av oppgraderingen av logoen slik at den beholder sin viktige funksjon.
FÅ EN ÆRLIG TILBAKEMELDING
Det kan være lurt å få ærlige tilbakemeldinger fra folk som ikke har tilknytning til bedriftens virksomhet. Man kan for eksempel spør venner om å anonymt svare på en undersøkelse i forhold til logoen. På denne måten kan man se om logoen gir effekten man ønsker.
Dersom man har mange ansatte på firmaet kan man også enkelt skape en anonym spørreundersøkelse. Da kan man raskt finne ut av hvordan logoen faktisk oppfattes og om budskapet blir spredt på riktig måte. Dette er svært viktig informasjon å gi til en designer ved oppgradering eller endring av logoen.
OPPDATER DEN GRAFISKE PROFILEN
Når man ønsker å bytte logo er det kanskje på tide med en oppdatering av hele den grafiske profilen. Logoen er en viktig del av en større sammenheng. Dersom kun logoen oppdateres og resten forblir det samme, er det ikke garantert at man får den ønskelige effekten.
En ny grafisk profil kan gi en ny start som løfter interessen rundt bedriften både for nye kunder og ansatte. Samtidig er det viktig at en ny logo såvel som den grafiske profilen kommer med tydelige retningslinjer. Dette bidrar til at alle som jobber innen bedriftens markedsføring settes inn i hvordan det grafiske skal håndteres på riktig måte.