Kan man forbedre en logo?

Selvsagt kan man forbedre en logo! Selv om man har brukt mye tid på å utvikle en gjennomtenkt logo betyr ikke dette at den aldri trenger å oppdateres. På samme måte som selskaper utvikler seg for å holde følge med konkurrentene, må også logoer utvikles og fornyes. Vi på Logokompaniet hjelper deg gjerne med å fornye din nåværende logo – eller kanskje du ønsker en helt ny logo?

Sjekk ut vårt utvalg her.

Hvordan forbedre en logo?

Det finnes alltid rom for forbedring og utvikling. Når man tror man har kommet fram til best mulige resultat er det alltid noe som kan bli bedre – men utvikling bidrar til at man alltid er interessant og tidsriktig.

Det kan være en god ide å lytte til tips og råd fra kunder, medarbeidere og slektninger når man skal fornye en logo. Logoen skal tross alt representere firmaet på best mulig måte og da er det viktig å forhøre seg om dette faktisk er tilfellet. Gjenspeiler logoen det man ønsker at den skal? Forstår kundene hva logoen representerer? Blir budskapet tydeligere etter at man har fornyet logoen? Slike spørsmål er viktig å stille både seg selv og folk rundt for å få et best mulig resultat av logoutviklingen.

Et eksempel på en logo som burde forbedres

Verdensmesterskapet i fotball er et av verdens største event og følges av flere millioner mennesker verden over. Det å bli tildelt æren å utvikle logoen til dette mesterskapet er derfor en svært prestisjefylt jobb. For noen år siden var det Brasil som fikk denne æren. Logoen som ble designet ble spredt over hele verden på alt fra toalettpapir til ølflasker. Et interessant spørsmål i dette tilfellet er om logoen kunne forbedres? Gjorde de som utførte jobben en god jobb i utvikling av designet?

Her er et bilde av hvordan logoen så ut under mesterskapet.

logotyp-brasil-2014

FIFA sin offisielle logo i 2014

Logoen ovenfor har hentet inspirasjon fra fargene i flagget til Brasil som er grønt, gult og blått. Det er også hentet inspirasjon fra pokalen og denne ideen er både god og klassisk. Samtidig gir den røde fargen i designet en litt misvindende og unødvendig effekt. Når man skal representere fargene i landet burde man bruke nettopp disse fargene og ikke mikse det med noe annet og utelate en vesentlig farge som blå. Hendene i designet er ubalanserte og hendene ser unødvendig klumpete og store ut. Dette gjelder også Ⓒ og ®.

Dersom vi forbedrer disse punktene kan logoen se ut som forslaget nedenfor. På dette forslaget er alle fargene i det brasilianske flagget brukt. Hendene har renere linjer og man har forsøkt å skape et mer stilrent uttrykk der budskapet kommer tydelig frem.

brazil2014

Hva syntes du om de ulike logoene? Kontakt oss gjerne i dag om du har noen spørsmål eller ønsker å forbedre din logo. Vi hjelper deg gjerne!